Bergehornet

Turbeskrivelse til Bergehornet (1024) i Vartdal. Turen går opp fra Fosshola, hvor det er et lite vannverk og kraftverk, og videre oppover mot Risaskaret. Et fjell hvor utsikten virkelig er verdt strevet. :-)

1024 moh.

Lengde tur/retur

cirka 7 km

Tidsbruk tur/retur

4-6 timer

Sti og merking
Sti nesten hele veien, og du finner enkelt frem der den ikke er så tydelig. Merket med varder og farge.

Sko

Etter eget ønske. Det kan være litt vått og gjørmete oppover rørgata.

RØD - krevende

Bortsett fra at det kan bli tungt på vei opp, spesielt den aller siste delen, så er turen til Bergehornet ukomplisert. Luftig langs kanten, men denne kan du enkelt unngå. Antall høydemeter gir en rød gradering.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og følg videre på E39 til du kommer til Vartdal. Du skal passere lokalbutikken, og ta av til venstre ved skilt mot skytebanen. Cirka hundre meter etter deler veien seg i to, og du skal holde deg til venstre, på veien som går flatt innover dalen. Etter en kilometer, kjører du over en liten bro, og rett etter denne, ser du en grov grusvei som går oppover til høyre. Du skal gå opp her, så finn parkering langs veien, evt. kjør grusveien opp til Fosshola. Veien er ikke like fin alle steder, så parkerte selv nede ved broa.

Fra parkering langs veien, følg grusvei oppover mot Fosshola, hvor det ligger et lite vannverk og kraftverk. Her krysser du ei lita bro, og stien fortsetter opp på høyresida av elva, og vannrøret. Du skal følge rørgata flere hundre meter oppover, og stien kan være litt våt og gjørmete og med litt glatte berg. Noen steder er det også laget til trappetrinn over berga, som gjør det enklere. Når det begynner å flate ut, se etter en stor varde til høyre, som viser veien videre mot toppen. Du skal nå gå i retning av ryggen, og det er merket både med varder og farge hele veien. Stien er derimot utydelig flere steder, men det er ikke verre enn å gå mot ryggen, så finner du frem. Det siste stykket opp ryggen er bratt og litt tungt. Her er det både sti ute ved kanten, men også litt lenger til venstre, om du synes det blir luftig. Oppe på toppen kommer en flott varde til syne, og utsikten er det ikke noe å klage på! :-)