Middagshornet fra Barstadvik

Turbeskrivelse til Middagshornet (1091) fra Barstadvika. Denne turen starter ved Barstadsætra/Melbøsætra, men du kan også velge å gå opp fra Vartdalsætra/Høgebakken i Nordre Vartdal, som er en litt kortere tur i antall høydemeter, men det er også brattere stigning opp mot ryggen. Utsikten fra Middagshornet er veldig flott, og gir en spesielt god oversikt over Molladalen.

1091 moh

Lengde tur/retur

ca. 7 km

Tidsbruk tur/retur

3-4 timer

Sti og merking

Sti helt til toppen, men vag noen steder. Ikke merket eller skiltet.

Sko

Etter eget ønske. Litt gjørmete kan det være, men var ikke spesielt vått, selv etter mye nedbør.

RØD - krevende

Bompenger
Kr 20,-

Nesten hele turen går i en jevn og fin stigning, og i behagelig terreng. Mot toppen blir det litt steinur, og støtte med hender kan være greit. Rett før toppen kan det føles luftig, og det kreves enkel klyving for å komme seg opp de aller siste meterne.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og fra Festøy følger du videre på E39. Når du kommer til Barstadvik og nærbutikken, svinger du til venstre. Følg denne veien videre til du kommer til bomveien, og deretter til parkeringsplassen. Denne er merket som P1 på kartet.

Alternativt følger du samme vei som til startsted for Molladalen (merket P2 på kartet), men gå heller ned til høyre, til enden av parkeringsplassen, hvor en bro krysser elva, og på den andre siden vil du se stien litt skrått oppover til høyre. (se bilder for oversikt)

Fra parkeringsplassen går du til enden av grusveien, og deretter over to trebroer, før stien går opp til høyre.
Oppover vil stien ligge til venstre for Barstaddalselva, og det tar ikke lang tid før man kommer over skogen. Et stykke lenger oppe, vil stien dele seg opp, og du skal velge stien opp til venstre i retning Middagshornet. Dette er også den mest synlige stien.
Du vil snart komme opp til et lite vann, hvor du skal gå til venstre. Stien er synlig også her, men den blir vagere når du kommer opp i den første bakken. Når du svinger tilbake mot ryggen, så er stien der igjen, og den følger du helt til toppen. Mot slutten kommer det er kort område med steinur, men fin sti ellers. Enkel klyving de siste meterene, men plutselig er toppen der.