Sulabakkhornet

Turbeskrivelse til Sulabakkhornet (661), som ligger på Sulafjellet i Sula kommune. Startsted et lite stykke forbi Sulesund fergekai. Mange starter også samme sted, og går videre til Vardane, og begge toppene går fint å kombinere. Sulabakkhornet virker ikke som en godt besøkt topp, eventuelt skriver de færreste seg inn i boken, for boken i toppvarden ble tatt i bruk i 2000, og er fortsatt i god stand. Både flott tur og utsikt! :-)

661 moh.

Sko
Etter eget ønske

BLÅ - middels

Turen byr ikke på noen vanskelige partier, og det er for det meste en jevn stigning helt til toppen. Brattere i den siste skogen, og deretter opp til selve toppen. Steinete mot slutten, men også mye lyng og mose rundt.

Følg fv. 61 mot Sulesund fergekai. På toppen av bakken som går ned til fergekaia, så ta av til høyre, og inn på Nøringsetvegen. Følg denne veien til du kommer til parkeringsplassen. Du vil se en liten skogsvei opp til høyre like før, hvor det er skiltet tursti.

Fra parkeringsplassen følger du bare den lille skogsveien oppover. Du kommer først opp til gården til Nils Storås, som ble vist i NRK-programmet "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Følg langs venstresiden av huset, og du kommer opp til skogsvei/sti som går videre mot venstre. Stien går deretter forbi enda et gårdsområde, før den går ut i et lite myrområde. Ikke lenge etter vil du se at stien går til høyre, oppover i skogen, og her kan du se blå merking på trærne. Følg stien helt opp til den lille røde hytta rett nedenfor Sulabakkhornet. Den mest direkte og bratteste stien til Sulabakkhornet begynner rett bak hytta, men går du på stien som ligger til venstre for hytta (merket gult på kart), så vil denne følge langs siden av Sulabakkhornet, og du kan svinge tilbake til Sulabakkhornet, eller gå direkte til Vardane . Fra hytta er det uansett bare å følge direkte til toppen.