Vasstrandfjellet fra Østrem

Turbeskrivelse til Vasstrandfjellet (561) i Ålesund, alternativt Vasstrandegga. Denne turen går fra Østrem på sørsiden av fjellet, og er litt lenger i avstand enn fra Vasstranda på nordsiden. Også navnet Ursfjellet blir brukt.

561 moh.

Lenge tur/retur
13 km

Tidsbruk tur/retur
3-3,5 t.

Sti
Godt synlig hele veien til toppen.

Sko
Anbefaler vanntette sko (litt myr)

BLÅ - middels (mer info)

Enkel sti, og ingen bratte stigninger. Turen er ganske lang i avstand, men det meste er på grusvei/skogsvei. Kun 4-5 km av turen totalt går på sti.

Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på 60. Følg veien cirka 6 km, og sving av til venstre mot Austrem. Stor parkeringsplass kommer til syne med det samme - rett frem.

Kommer du på E136/E39 fra Haram, Skodje eller Ørskog, så tar du av mot Magerholm på 656 inne ved Valle. Følg veien cirka 14 km, og ta av til høyre mot Austrem.

Fra parkeringsplassen går du langs veien mot øst til neste kryss, hvor du går til venstre. Det er også merket med skilt for tursti. Følg veien videre oppover helt til Østremsætra, cirka 40 min. gange. Du vil underveis på denne strekningen kunne gå et lite stykke på skogssti, som er litt raskere. Når du er oppe på Østremsætra, gå til venstre og mellom de to første hyttene. Stien går videre rett bak. Like etter deler stien seg i to, hvor du ser en sti som går rett frem, og en som svinger opp til venstre. Ingen av dem er feil, men stien opp til venstre går litt mindre i myr, enn den som går frem. Rett etter kommer du på nedsiden av Langevatnet, hvor stiene møtes igjen. Videre er det bare å følge på, og du kan snart se Vasstrandfjellet. Stien går ikke rett mot fjellet, men først oppover mot venstre - litt frem og tilbake. Til slutt kommer du inn på stien som kommer fra Vasstranda, og etter dette svinger man direkte mot toppen. Steingarden rett før toppen markerer grensen mellom Skodje og Ålesund.

Turbildene er tatt 5. mars 2014, men selve toppbildene er tatt juli 2013 når jeg gikk fra Vasstranda.