Høgekubben/Kubbane

Turbeskrivelse til Høgekubben/Kubbane (461) i Ålesund. Startsted er fra Eikenosen, og opp fra vest. Man går litt opp og ned over flere åser, og turen blir derfor variert. Navn og høyde varierer litt, for på toppen står det Høgkubben og 450 moh, tilsvarende den mer kjente Høgkubben lenger mot vest.
Du kan også gå fra Østrem, og følge ruten mot Vasstrandfjellet. Følger du stien litt opp fra Østremsætra, så finner du skilt mot Kubbane.

461 moh.

Sko
Anbefaler vanntette sko

GRØNN - enkel

Fin og enkel tur som går i litt forskjellig terreng. Det at stien går over åser, gjør at den ikke blir intenst. Brattest opp den siste, høyeste åsen.

Fra Ålesund sentrum følger du E136 til Moa. Ta av videre på E39 mot Bergen. Etter Blindheimstunnelen tar du av mot rv. 60 mot Stranda og Sykkylven, og følg denne helt til du skal ta til venstre mot Eikenos (se bilde). Følg veien helt opp og du kommer til parkeringsplassen. Om denne plassen er full, ligger det en annen parkeringsplass like nedenfor.

Fra parkeringsplassen går du mot grinden, og følger videre på veien som følger bak. Langs veien vil du passere Ivar Aasen-hytta. Etter et stykke til kommer du til Røssevollvannet, og du kan gå til høyre og følge langs vannet på grussti/vei. Følg videre rett frem når du kommer til broen som går til venstre. Du vil i enden komme til en demning som du skal gå over, og når du kommer over, velg den største stien rett frem, og følg denne helt til toppen. Du vil underveis krysse en sti i Breiskaret, men følg bare stien videre rett frem opp mot de siste åsene, og du er oppe på toppen. :-)