Tverrbotshornet

Turbeskrivelse til Tverrbotshornet (749), som ligger ovenfor Søvik i Haram kommune, og som er nabofjellet til Gamlemsveten. Denne turen gikk direkte opp ryggen fra sørvest og ned igjen samme vei, men man kan også følge videre inn mot Søvikvatnet, og ta en rundtur via Tverrfjellet. Som med flere av fjellene i Haram, så får du en vid og massiv utsikt over fjelltopper på Sunnmøre.

749 moh.

Lengde tur/retur
8 km

Tidsbruk tur/retur
3-4 t.

Sti
Godt synlig og merket hele veien.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

Turen opp til Tverrbotshornet er for det meste enkel og grei. Tyngst opp langs ryggen, hvor det også kan føles luftig for noen. Steinur på slutten. Vurderes til krevende p.g.a. høydemeter, ryggen og steinur.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du til krysset ved Europris og Bunnpris, like utenfor Vatne. Du tar til venstre på 659 videre mot Brattvåg. Følg videre til du tar av til venstre mot Søvik. Når du kommer til Søvik, så passerer du krysset med nedkjøring til Vard, og tar av til høyre i krysset som følger rett etter, og høyre igjen. Følg veien og du vil passere blant annet hotellet, men se etter skilt mot "Gamlemsveten", som blir oppover mot venstre. Når du har kommet inn på denne veien, følg den bare videre oppover. Det blir grusvei mot slutten. Parkeringsplassen dukker opp naturlig.

Fra parkeringsplassen følger du grusveien et godt stykke oppover mot Gamlemsveten. Når du kommer til skiltene som leder ut til høyre, følg videre her (se bilde). Her kan det være ganske vått. Følg denne stien til du kommer til et nytt skilt, hvor Søvikvatnet er merket rett frem. Du skal derimot følge stien som går til høyre, mot selve foten av fjellet. Videre frem er det enkelt å finne frem. Etter litt stigning, kommer du til et lite kryss med skilt opp mot Tverrbotshornet, og etter dette følger du langs ryggen helt til topps. God plass til å bevege seg, men litt steinur mot toppen.