Vassdalstinden fra Vartdal

Turbeskrivelse til Vassdalstinden (1277) fra Vartdal. Turen starter ved Grytastøylen, lengst inne i Årsetdalen, og går først til Bjørnaskaret, og deretter oppover ryggen mot toppen. Vassdalstinden er en tind i høyeste grad, som både ser fantastisk flott ut på avstand, men utsikten fra toppen er like slående, og fjellet er vel så flott som de mer kjente toppene i Sunnmørsalpene. Den mest brukte ruten går fra Vallasætra i Ørsta, og er en kort, men intens tur til toppen, men har ikke selv tatt denne turen ennå.

Lengde tur/retur

ca. 10 km

Tidsbruk tur/retur

5-7 timer

Sti og merking

Ikke merket. Sti deler av turen, men kan være utydelig.

Sko

Sko som tåler vann, og med godt grep på stein. Anbefaler ikke de minste skoene her. Myr i starten, og deretter grov steinur, ofte med glatt mose. Nærmere toppen er stien ustabil, med en del småstein som fort kan løsne.

SVART - ekspert

Bom
Kr 20,-

Turen opp til Vassdalstinden byr på både bratte partier, tung klyving, steinur, og spesielt det siste bratte partiet mot toppen føles luftig. Sammen med høydemeter, er dette en svart gradering, og turen er mer teknisk krevende enn f.eks. Saudehornet i vest.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og følg videre på E39 til du kommer til Vartdal, og ta av til venstre mot Årsetdalen. Kjør innover dalen, nesten helt til enden, men hvor du skal ta av skrått opp til venstre (se bilde). Du kommer deretter til bombetaling, og grusvei videre. Kjør til du ser et turskilt mot Vassdalen på høyresiden av veien (du skal ikke følge denne stien). Finn parkering langs veien like etter.

Fra parkeringen, går innover grusveien til enden. Her begynner stien og den går innover mot Bjørnaskaret i delvis myr. Du vil passere helt inntil hytta som ligger lengst inne i dalen, og deretter går stien gradvis oppover mot skaret. Når du nesten har kommet til toppen av Bjørnaskaret, så gå skrått til høyre mot ryggen. Man ser selv hvor det er best å gå opp, men svingte selv av rett før noen berg. Du finner en sti oppe på ryggen. På vei opp, så er det noen steder det blir ganske smalt, og enkel klyving er nødvendig. Du kan gå litt ned til venstre flere steder for å slippe dette. Oppe ved enden av ryggen, så blir stien utydelig, og det går saudetråkk på tvers som kan forvirre. Hold retningen og gå ganske rett opp, så vil du straks komme opp på et flatere parti, og få en bedre oversikt.
Du skal nå kunne se den siste stigningen mot kanten, som du må gå over. Gå opp den lille ryggen som ligger rett frem, mot det laveste steder for å gå over. Et lite vann vil ligge til høyre for deg på vei opp.
Du har hittil ennå ikke sett toppen, men når du kommer opp til kanten, så er den der plutselig. Det kan bli et visuelt sjokk! :-)
Når du ser toppen, så ser du også en rygg som går nedover i retning Bukkedalen. Ruten går både litt oppå, men også til venstre for denne på siden av ei renne. For å komme deg dit, så gå til høyre, og skrått innover langs siden mot to vann. Du skal gå ned i steinur til venstre for det nærmeste vannet. Sikt deg deretter inn på den nederste delen av ryggen, som ligger i cirka samme høyde. Her var det også litt mosegrodd steinur.
Når du kommer til ryggen, så fører stien deg oppover i renna. På denne turen var det enkelt å bevege seg i hele området, med flere alternativer oppover, men så sent på høsten er det heller ingen snø i renna. Stien som følger helt oppe langs kanten til høyre, har mer klyving, og på et punkt tung klyving med flere tak oppover. Denne kan unngås ved å gå nærmere renna. Enkel klyving vil du ellers oppleve jevnt opp mot toppen. Når du nærmer deg, vil det bli litt mosegrodde berg, som kan gjøre det litt sleipt noen steder. De siste meterne før toppen er igjen klyving, med noen få tak, men utsatt er det ikke. Toppvarden er liten, og det er ikke så god plass der oppe. Utsikten derimot, er helt strålende! :-)