Dyrdalstinden

Turbeskrivelse til Dyrdalstinden (1371) i Stordal. Dette er ruten når det er snøfritt, men på vinteren går også mange på ski til toppen. Turstart er inne ved Puskestølen, og for de fleste er nok det mest kjente i nærheten skitrekket ved Arena Overøye (Stordal Alpinsenter).

Topphøyde                              1371 moh
Høydemeter tur                        991 meter
Lengde tur/retur                       9 km
Tidsbruk tur/retur                     3-5 t.
Sti                                            Godt synlig store deler av turen. Gule bånd opp ryggen.
Sko                                          Etter eget ønske
Vanskelighetsgrad                   RØD - krevende (mer info)

Turen opp til Dyrdalstinden er ukomplisert, og klyving er ikke nødvendig. Jevn stigning for det meste hele veien, men tyngst når man går opp den første delen av ryggen. Enkel steinur noen steder, men det er enkelt å bevege seg.

Fra Ålesund kan du følge E136/E39 til du passerer Sjøholt. Sving deretter til høyre mot Stordal/Geiranger på rv. 650, og følg et stykke forbi Stordal til det er skiltet til venstre mot Overøye/Alpinsenter. Du skal følge videre inn til alpinsenteret, og fortsette videre langs grusveien. Det kommer et kryss rett etterpå, hvor du skal følge veien rett frem, og ikke den som går ned til høyre. Følg til du kommer til en stor plass rett før en bro, hvor du kan parkere. Det er også en parkering nærmere stien, men det er ikke snakk om stor forskjell i avstand.

Fra parkeringen følger du over broen, og videre frem til Puskestølen, hvor du kan følge veien til venstre. Du vil straks komme opp til noen skilt, og en liten bro til venstre. Kryss broen, og stien vil starte til høyre mellom broen og gjerdet. Følg stien videre et godt stykke oppover, og vær på utkikk etter en sti som går opp til venstre, og er markert med et gult bånd (se bilde). Her blir stien utydelig i en liten periode, men se etter båndene, og du vil finne igjen stien rett etterpå. Videre til toppen er det enkelt å finne frem - bare å følge ryggen. :-) Tørt og fint hele veien.