Sylvkallen

Turbeskrivelse til Sylvkallen (1310) i Ørsta kommune, som er en del av Sunnmørsalpene. Fjellet ligger rett ovenfor Store-Standal, og byr på en veldig flott utsikt utover Hjørundfjorden. Lokalt brukes også navnet Storhornet på selve toppen.

1310 moh.

Lengde tur/retur

8 km

Tidsbruk tur/retur

4-5 timer

Sti

God sti på deler av turen, ellers utydelig.

Sko

Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

En av de mindre luftige fjellturene i Hjørundfjorden, men det er luftig til gangs om man kikker over kanten fra toppen. Det trengs kun støtte med hender noen steder. Det kjedeligste er at man ikke har sti hele veien.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og fra fergekaien på Festøy, følger du rett frem mot Store-Standal, ikke til høyre på E39. Følg innover langs Hjørundfjorden til du kommer til Store-Standal,og fortsett på grusvei i retning Ørsta. Når du kommer over skogen, vil du se en kraftstasjon fra Tussa på høyresiden av veien. Fortsett cirka 200 meter frem til parkeringsplassen.

Ved parkeringsplassen ser du skilt på motsatt side av veien. Stien som er i starten blir fort borte, så gå bare oppover, litt i retning venstre, som vist på bildet lenger nede, så finner du en sti helt oppe i krattet.
Etter dette er stien tydelig, og også merket, helt til du kommer inn mot Nøvedalen og ut av skogen. Her kan du se selve foten av Sylvkallen, og det er dit du skal. Etter flere turer hit, har jeg gitt opp å finne noen sammenhengende sti hele veien til foten, selv om det er bruddstykker av sti flere plasser. Mitt råd er bare å sikte seg rett inn på målet, ikke bruk tid på å finne noen sti.
Fremme ved foten av fjellet, kan du fylle på vann, og mengden vann avgjør også hvor enkelt det er å krysse elven. Videre bak en haug ser ser du stien tydelig oppover ryggen, så her er det bare å gå helt til topps. :-)