Patchellhytta fra Liasætra

Patchellhytta i Stranda kommune er utgangspunkt for mange turer i Sunnmørsalpane, med Slogen som en av de helt klart mest kjente toppene. Mange overnatter her før de skal videre på tur. Denne ruten går fra Liasætra i og opp gjennom Liadalen og Habostaddalen i flott natur! :-)

Topphøyde                           818 moh.
Høydemeter tur                     400 meter
Total lengde                          11-12 km
Total tidsbruk                        3-4 timer
Sko                                       Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad                BLÅ - middels (mer info)

Bom                                      Kr 30,- per dags dato
Annet                                    Manglende mobildekning i flere deler av dalen

Enkel og grei tur med svak og jevn stigning.

Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på rv. 60. Følg til Magerholm og ta ferge med Fjord1 over til Sykkylven. Følg rv. 60 inn mot Stranda, og sving mot høyre på samme vei mot Hellesylt/Stryn. Etter et lite stykke står det skilt til høyre mot Engeset. Følg denne veien helt til enden hvor det kan se ut som om du ikke kommer deg videre, men følger du opp til høyre mellom husene, vil du se starten på bomveien like bak. Følg denne helt til Liasætra, hvor det er stor og fin parkeringsplass.

Avstand fra Ålesund 70 km

Sti
Godt synlig sti hele veien, som også er skiltet og merket. Skogssti første del, og deretter åpent terreng helt frem. Kan være vått noen steder, så bruk gjerne sko som tåler det.

Fra parkeringen følger du veien videre mot Lisætra, hvor du finner skilt mot Patchellhytta. Gå gjerne til høyre for muren, ettersom det lå et tre veltet på venstresiden. Videre følger du bare stien helt til hytta. Du må passere elven noen ganger, men der er noen små trebroer, så det er enkelt.

Se også

Slogen fra Patchellhytta SVART
Slogen fra Øye SVART

Alle turer alfabetisk

Turbildene er tatt 5. juni 2013. Flere bilder fra Fjellgeita finner du her! :-)

1. Tok denne turen i går, kjempefint der inne! =)

2. Supert! :-D Minket med snø på Slogen, forresten?

3. Ja det har begynt å minke litt, snakket med noen som tok turen den 16, de gikk litt på snø oppover pga at det var det letteste der og da. Men jeg tror jeg venter til det er litt mer snøfritt ;)

1. Der så jeg bilde! :-) Har lyst til å gå, men mulig jeg selv også venter litt. Uansett - det blir! :-D

2. Ja, venter til jeg kommer hjem fra ferie, satser på at knærne er i tipp topp stand da og klar for både Slogen og Jønshornet ;) :D

3. Huff, får håpe ikke knærne gi noen problemer med tur, og at du kommer deg opp! ;-) Bare å dele bilde når du har vært der! :-D