Hasundhornet

Hasundhornet ligger i Ulstein kommune. Turen som er beskrevet er den korteste ruten, men du kan også parkere nærmere Hovdenakken, og gå langs ryggen, eller kombinere Hasundhornet med tur videre til Flåna og Garnestua

Topphøyde                    533 moh.

Høydemeter tur              193 meter
Lengde tur/retur             3 km
Tidsbruk tur/retur           1 t.
Sko                                 Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad         GRØNN - enkel (mer info)

Fin tur i svak og jevn stigning. Ingen vanskelige partier.

Fra Hareid sentrum følger du rv. 61 hele veien til du kommer opp mot eidet (det høyeste punktet på veien mellom Hareid og Ulstein). Ta til venstre som vist på bildet, og til venstre igjen ved neste kryss, og følg beskrivelse under.

Fra Ulsteinvik følger du rv. 61 mot Hareid, og tar til høyre rett etter at du passerer krysset hvor man tar av til Varleitet. Ta til høyre igjen i neste kryss, og følg beskrivelse under.

*Følg veien videre oppover. Du vil se parkeringen nedenfor de små hyttene som ligger der, og det står også et treskilt mot Hasundhornet på høyresiden av veien. Ønsker du en lenger tur, så finner du flere parkeringsplasser tidligere langs veien.

Sti
Myr, mose og lyng. Kan være vått og gjørmete, så bruk vanntette sko.

Fra parkeringsplassen følger du rett opp mot hyttene, hvor stien går til venstre for dem begge. Stien er det bare å følge til topps. Langs turen ser du også skiltet sti mot Flåna, om du ønsker å gå videre dit. :-)