Skolma

Turbeskrivelse til Skolma (635), som er det høyeste fjellet lengst nord på Hareidlandet, og hvor toppen deles i to mellom Hareid og Ulstein kommune. Denne turen er lagt under Hareid kommune, ettersom den starter i Ytredalen, Brandal. På denne turen gikk vi også innom Grøthornet på vei opp, for litt ekstra utsikt! :-)

*De har startet bygging av en skogsvei oppover mot sætra, så veien i starten skal være annerledes og mer rotete.

635 moh.

Lengde tur/retur
8,5 km (inkl. Grøthornet)

Tidsbruk tur/retur
2,5-3,5 timer

Sti
Skog og stein, myr, tørr mose og lyng

Sko
Anbefaler vanntette sko

BLÅ - middels (mer info)

Turen til Skolma har ingen vanskelige partier. Tyngst i skogen, men ellers jevn og svak stigning hele veien.

Hvis du kommer med fergen fra Sulesund, så svinger du mot Brandal i rundkjøringen som kommer rett etter at du har kjørt på land. Når du kommer til Brandal vil veien naturlig bli innsnevret, og du kjører videre oppover mot venstre. I neste veikryss, med det samme du har kjørt over en liten bro, sving til venstre opp Ytredalen, og følg denne veien helt opp til parkeringsplassen. Veien er litt smal og bratt, og det siste stykket går på grus. Avstand fra Hareid 5 km.

Kommer du på rv. 61 fra Ulstein, så kommer du til den samme rundkjøringen som fra fergen, så bare å følge mot Brandal her også.

Stien går rett fra parkeringsplassen øverst, og følger langs elven oppover i flott skog. På turen var det mye vann som kom ned p.g.a. snøsmelting, så stien var mer som en elv i seg selv noe steder, men det var ikke noe problem, for det var veldig enkelt å gå på steiner hele veien.
På grunn av skader på skogen etter orkanen Dagmar, går stien en omvei, så stien går ut på venstresiden av den lille røde hytta oppe på sætra. Stien er godt merket med røde pinner. Ved neste kryss med stier, går du opp mot venstre. Du kan straks se Grøthornet, som du godt kan stikke en tur innom på vei til Skolma.
Stien går videre på venstresiden av elven frem til den krysser litt lenger oppe. Denne delen av stien er mer våt, så derfor anbefaler jeg vanntette sko.
Oppe ved Grøthornvatnet, kan du gå til høyre om du vil opp på Grøthornet, men stien videre mot Skolma går til venstre. Du ser godt toppvarden om det ikke ligger skyer på toppen, så det er enkelt å se hvor du skal. Når du kommer litt lenger opp, er stien og bakken tørr og fin.

Skolma lengst til høyre, sett fra hurtigbåten mellom Hareid og Ålesund

Innsnevring av veien
Til venstre opp Ytredalen
Parkeringsplassen

Sti fra parkering og et stykke opp
Mye skog som ligger flat her og der

Følg oppmerket sti til venstre og rundt bak
Godt merket sti

Du kan nå se Grøthornet
Normal kryssing av elven. Vi krysset på en stein rett ved p.g.a. snøen

Opp en liten tur til Grøthornet

Fra toppen av Grøthornet mot Ålesund

Nede igjen på stien og på vei mot Skolma

Toppvarden

Godøya :-)

Flott utsikt fra toppen mot Storfjorden

Det kan fort bli slik på toppen! :-)