Høgsvora

Turbeskrivelse til Høgsvora (1163). Startsted fra Sollisætra på Vaksvikfjellet.

1163 moh.

Lengde tur/retur
8 km (fra øverste parkering)

Tidsbruk tur/retur
3-4 timer

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende

Bompenger
Kr 50,-

Jevn stigning helt opp til toppen, litt brattere deler av ryggen. Bratt på sidene, men ikke utsatt

Fra Ålesund kan du følge E136/E39 til du passerer Sjøholt. Sving deretter til høyre mot Stordal/Geiranger på rv. 650. Kjør til du kommer til avkjørsel mot Vaksvikfjellet på venstre side, og følg denne veien til du kommer til campingplassen (se bilder). Sving til venstre, inn på bomvei, og følg denne opp til parkeringsplassen.

Avstand fra Ålesund cirka 52 km.

Stien går fra parkeringsplassen og videre oppover langs venstresiden av elven. Du krysser elven lenger oppe på steiner, og du skal nå kunne se Høgsvora. Det er den første toppen du ser, ikke den som ligger lengst til venstre. Du skal gå langs hele fjellryggen til topps, og dette kan se bratt og smalt ut fra nedsiden, men det ser verre ut enn det faktisk er. Du trenger hverken å balansere eller holde deg fast på vei opp, men det kan føles luftig for noen. Den siste delen rett før toppen er steinur.

Se også Høgsvora filmet fra luften her

Turbildene er fra 24. juni 2014, og toppbilder med utsikt fra september 2012. Se under for bilder fra 12. februar 2014. Brodder nødvendig, men måtte dessverre snu litt før toppen. Ble for usikkert uten isøks og eventuelt stegjern.