Hellandshornet

Turbeskrivelse til Hellandshornet (882) ved Brattvåg, som er en flott fjelltur med god utsikt mot Nordøyane og ut i havet. Kan også kombineres med en tur videre til Keipen og Storfjellet.

882 moh.

Total lengde
6 km

Total tidsbruk
3,5-4,5 t.

Sko
Etter eget ønske

RØD - krevende (mer info)

Bratt helt i starten, men det er ikke langt, så turen vurderes fortsatt som middels. Ellers jevn stigning til toppen.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661. Avstand fra Ålesund cirka 50 km.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du til krysset like utenfor Vatne. Du tar til venstre på 659 videre mot Brattvåg. Neste avkjørsel blir til høyre mot Hellandshamn på vei 145. Etter bebyggelse kommer det en lang sving mot venstre, og du passerer en fabrikk på høyresiden. Avkjørsel til parkeringsplassen ligger i neste kryss (se bilde). Veien var for ujevn til at bilen kom seg frem, så vi fant parkering på den andre siden av veien.

Stien starter fra parkeringsplassen, og den er enkel å finne. Den aller første delen er opp til Heia, og turen går gjennom skog på en ganske bratt sti, og dette er også den aller tyngste delen av turen. Noen steder henger det tau festet på siden av stien som gjør det litt enklere. Det er hverken luftig eller farlig, om kun en fare for å få støle lår og legger, eller kanskje en blåkul på rumpa om du har lyst ned veldig fort. Når du kommer over dette stykket, så har du utsikt hele veien, og ser opp mot selve fjellet. Følg stien videre langs kanten, frem til du skal gå skrått mot høyre hvor stien er merket. Stykket oppover Skjervheian som følger har fin sti småstein, lyng og mose. Stien forsvinner i dette området,  men det er nok av steiner med rød merking og varder. Følg disse og ta sikte mot foten av de siste stigningen. Den siste delen opp mot selve toppen er steinur og litt brattere. Det kommer en liten improvisert hytte med pipe på din høyre siden, og toppvarden følger like etter. Fjellets faktiske høyeste punkt ligger ikke ved varden, men knapt 2-3 minutter lenger sør.

Turbildene er tatt 10. februar 2014.

1. Har du gått, eller kan denne turen kombineres med tur innover den lille dalen til høyre for hornet? Så denne fra flyet her om dagen, og den såg sånn passelig greit ut å gå :)

1. Hei! Mener du dalen til høyre fra oversiktsbildet til Google Earth? I så tilfelle er det nok Ringstaddalen, og det er markert en sti på kartet nedenfor Storfjellet og ned, men har ikke gått der selv. Om du går inn på www.statkart.no, så får du god oversikt på det digitale kartet, men mange stier er ikke markert, uten at det betyr at de ikke er der. :-)