Kleivdalsfjellet og Roaldshornet

Turbeskrivelse til Kleivdalsfjellet (1154) og Roaldshornet (1230), på grensen mellom Sykkylven og Stranda. Turen starter ved Svartevatnet, cirka på kommunegrensa, og på det høyeste punktet av fjellovergangen. Anbefaler å gå helt til Roaldshornet, siden det er flott langs ryggen, men om man vil snu ved Kleivdalsfjellet, så står det info for begge under. Man kan også gå til Roaldshornet fra Strandafjellet Skisenter.

Kleivdalsfjellet 1154 moh.
Roaldshornet 1230 moh.

Kleivdalsfjellet 617 meter
Roaldshornet 900 meter (akkumulert)

Lengde tur/retur

Kleivdalsfjellet 7,5 km
Roaldshornet 11 km

Tidsbruk tur/retur

Kleivdalsfjellet 2,5-3 timer
Roaldshornet  4-5 timer

Sti og merking

God sti hele veien. Merket med både varder og farge. Skiltet mot Roaldshornet.

Sko
Etter eget ønske. Det er litt vått helt i starten, men kom meg tørrskodd opp selv med luftige terrengsko.

RØD - krevende

Det er god sti hele veien, og jevn stigning. Turen graderes fortsatt som krevende på grunn av antall høydemeter. For Kleivdalsfjellet alene, så ligger den på grensen til blå/middels vanskelighetsgrad.

Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på fv. 60. Følg til Magerholm og ta ferge over til Sykkylven. Fortsett videre på fv. 60 mot Stranda, og når du har kjørt opp til fjellovergangen, så se etter en stor parkeringsplass på høyresiden. Svartevatnet ligger rett bak denne.

Følg den store parkeringsplassen til enden i retning Stranda. Kryss veien, og du vil se stien som fortsetter på den andre siden, og oppover mot skogen. Her vil du også se skilt mot Roaldshornet. Stien kan du bare følge, og den deler seg også opp enkelte steder, men du kommer fortsatt frem til samme sted, Langevatnet, hvor det er både bok og skilt. Herifra kan du gå skrått opp til venstre, og følge stien helt opp til Kleivdalsfjellet, eller rettere sagt hvor toppboka markerer toppen. Ifølge kartet ligger den fysiske toppen lenger mot nordvest, men noen stor høydeforskjell er det nok ikke.
Hvis du vil gå videre mot Roaldshornet, så ser du svært enkelt stien bortover, og denne følger langs ryggen hele veien. Flott utsikt hele veien mot alle rekkene av fjell rundt, og ikke minst når man er fremme på Roaldshornet. På grunn av sterk vind, var det utfordrende å få tatt bilder på toppen. :-)