Ytstevasshornet

Turbeskrivelse til Ytstevasshornet/Ystevasshornet (1330) ved Holetindane. Turen starter ved Svartevatnet, så høyt du kommer på fjellovergangen mellom Sykkylven og Stranda, og går opp Vassdalen. Fra toppen har man god utsikt mot Velledalen, og en hel rekke av flotte fjell! Fjellet er også populært som skitur.

1330 moh.

Lengde tur/retur

5-6 km

Tidsbruk tur/retur

3-4 timer

Sti og merking

Fin sti cirka halve turen, deretter utenfor sti i steinur og lyng/mose. Ikke skiltet, og i liten grad merket (noen få varder).

Sko og utstyr

Få våte områder. Litt tungt terreng utenfor stien, så først og fremst viktig at skoene sitter godt.

RØD - krevende

Det mest luftige med turen er helt oppe på toppen, om man vil gå helt ut til den ytterste varden. Her er det enkel klyving noen få steder. Det er brattest når man går ut av stien ved det lille vannet, og opp bakken som følger. Noen steder kan det være greit å bruke hendene som støtte, men lenger oppe er steinura så fin at man beveger seg uten problemer.

Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på fv. 60. Følg til Magerholm og ta ferge over til Sykkylven. Fortsett videre på fv. 60 mot Stranda, og når du har kjørt opp mot fjellovergangen, så kommer du til Svartevatnet. Se etter en stor parkeringsplass på høyresiden av veien. Kjører du et kort stykke videre, vil du kommer til kommunegrensen mellom Sykkylven/Stranda, og her er det også parkeringsplass til rundt tre biler.

Fra parkeringsplassen ved kommunegrensen så passerer du grinden, og følger grusveien. Her står det også et skilt mot Tindeskarvatnet.
Kommer du fra den større parkeringsplassen, følg på høyresiden av autovernet, til du kommer til den samme grusveien.
Veien går videre først over en liten bro, før den svinger til venstre, og deretter til høyre opp en bakke. I enden av denne bakken ligger det en liten demning, og du vil se stien fortsette oppover skogen, langs venstresiden av elven. Du går deretter ganske rett frem mot fjellveggen, og når du kommer til steinur, så vil du se trappetrinn som leder oppover fjellsiden.
Forsett oppover Vassdalen, til du kommer til et lite vann. Ved stien dukker det opp en varde til venstre, og en stor stein til høyre. Her kan du gå til høyre, krysse elva, og fortsette oppover langs fjellsiden hvor det er minst steinur (se bilde). Her stopper også stien. Når du er ferdig med bakken opp, kommer du til steinur. Her fortsatte jeg selv skrått mot venstre, inntil jeg kom til en rygg som gikk opp til høyre, og denne fulgte jeg helt opp. Ved toppen kommer det først en stor varde, og en litt luftig egg ut til det høyeste punktet i enden. Her er det kun litt enkel klyving nede på venstresiden, før du er er helt oppe.