Skåla

Turbeskrivelse til Skåla (1848) og Skålatårnet i Loen, som starter fra Tjugen. Fjellet er veldig godt kjent for Skåla Opp - Nord-Europas tøffeste motbakkeløp, og så klart den unike turisthytta, som Skålatårnet er. Turen byr på en heftig antall høydemeter, og skal være Norges lengste sammenhengende motbakke, men ikke la deg skremme. Denne turen passer for de fleste, for stien er godt tilrettelagt, og det sparer på kreftene. Skåla ligger i Stryn kommune, Sogn og Fjordane, og er dermed litt utenfor Sunnmøre, men helt klart en tur innenfor vår rekkevidde, og turen anbefales på det varmeste! :-)

1848 moh. (Kartverket oppgir 1843 moh.)

Lengde tur/retur

16 km

Tidsbruk tur/retur

6-8 timer

Sti og merking

Skiltet og merket hele veien. Stien er veldig godt tilrettelagt, med over tusen trappetrinn laget av steiner.

Sko og utstyr

Etter eget ønske

SVART - ekspert

Parkering
40 kroner

Antall høydemeter opp til Skåla, gir denne turen en helt klar svart gradering. Ser man bort fra dette, så er faktisk ikke turen vanskelig. Det er ingen klyving, ikke luftig, og den flotte stien gjør at man beveger seg lett oppover. Kun et kort stykke, er det litt berg og steinur som er litt vanskeligere. Følte meg personlig mindre sliten etter Skåla enn f.eks. til Slogen fra Øye, som er langt brattere og med ustabilt underlag.

Kjør til Loen i Stryn kommune. Ta av mot Lodalen i krysset ved det kjente Hotel Alexandra. Følg veien videre innover dalen, til du ser en stor parkeringsplass (avgift) på høyresiden av veien.

Fra parkeringsplassen følger du enkelt og greit skiltet opp mot Skåla langs en grusvei. I enden av grusveien kommer får du to alternativer. Stien til høyre er den raskeste, men også tyngste starten oppover, mens veien til venstre er lettere. Uansett hvilken rute du tar, så leder de begge til samme sti som fortsetter på rundt 275 moh.
Stien går deretter på siden av elva Fosdøla, før man går krysser den over en bro. Her kan du fylle på vann, men det er ikke siste mulighet før toppen.
Fra broa er stien veldig godt tilrettelagt, og den svinger seg oppover i landskapet, for det meste i form av trappetrinn.
Videre oppover vil stien komme nærmere Skåleelva, som ligger til høyre for deg, og terrenget vil snart skifte til steinur. Du er halvveis, og snart ved Skålavatnet. Husk å fylle opp vann når du kommer dit, for det er den siste sikre vannkilden.
Fra Skålavatnet, så går stien rett opp i skaret, og stien er godt tilrettelagt også her, men når du svinger til venstre fra skaret, og oppover langs ryggen, er stien vanskeligere, med brattere berg og delvis løs stein.
Når du kommer over dette brattere stykket, flater det litt ut, før du følger den siste delen med trappetrinn som tar deg helt opp til toppen, og plutselig kan du se Skålatårnet. :-)