Åkernesnibba

Turbeskrivelse til Åkernesnibba (1296) i Stranda. Turen starter fra Fram-Fjørstad, og fortsetter opp gjennom Fjørstaddalen. Toppen byr på flott og bratt utsikt rett ned i Sunnylvsfjorden. Sør for toppen, og lenger ned i fjellsiden, ligger den kjente Åkernesrenna.

1296 moh.

Lengde tur/retur
13-14 km (cirka)

Tidsbruk tur/retur
4-5 t.

Sti
Delvis merket og synlig.  Siste del i umerket steinur.

Sko
Etter eget ønske

RØD - krevende

Parkeringsavgift
Kr 25,-

Turen til topps var tyngst i starten, men videre ganske jevn og fin. Flatt i dalen. Med unntak av kanten på toppen, var det heller ingen luftige eller utsatte partier. Det kommer en del steinur mot enden av Fjørstaddalen, og litt støtte med hendene kan være greit.

Fra Stranda følg fv. 60 mot Stryn/Hellesylt. Etter cirka 12-13 km kommer du til Fram-Fjørstad. Se etter Fjørstad Grendahus til venstre, ikke stort større enn et vanlig hus (se bilde under). Avkjørsel til venstre kommer like før skogen. Parkering ved grendahuset. Om man ikke har med mynt for å betale, så var det også oppført et kontonummer.

Fra grendahuset krysser man gjerdet, og man går videre oppover beitemarka. Obs! Se tydelig på bildet som viser vei opp marka, for her er det greit å gå riktig på første forsøk. Når du har gått over gjerdet, krysser du litt av marka, før du følger langs gjerdet igjen. Her er noen av pålene merket med rødt. Så fort dette gjerdet svinger litt nedover, så skal du gå rett opp mot skogen (se bilder). Se etter røde merker på trærne, så finner du også straks stien. Denne tar deg over skogen, og videre mot Fjørstaddalen. Langs stigningen mot dalen, vil du komme til et skilt mot Fjørstadskaret, men du skal ikke den veien - fortsett rett frem. Oppe i dalen på rundt tusen meter, flater det ut, og stien blir mer og mer utydelig. Hold deg til venstre, forbi flere små vann, og deretter mellom noen vann. Du kan se noen varder, men det er bare å gå hvor det passer best videre innover dalen. Du vil komme til et stort vann, før det blir en stigning opp mot et skar, og hvor det blir mer steinur. Gå oppover skaret til du kommer til et nytt vann helt i enden. Her tar du til venstre, og finner enn grei rute oppover mot ryggen til Åkernesnibba. Her stod det også en teknisk installasjon, og du skal svinge til venstre før denne. Den siste delen mot toppen er jevn og fin, og toppvarden kan du se nesten hele veien. Når du er oppe, åpner det seg opp en flott utsikt mot fjorden! :-)

Over: Flott, og bratt fjellside fra toppen og ned til Sunnylvsfjorden :-)

Over: Et lite tilbakeblikk ned mot Strandadalen

Over: Flott bilde av Fjørstaddalen og Åkernesnibba

Over: Gå hvor det føles greit! :-)

Over: Teknisk installasjon. Overvåking av Åkernesrenna?

Over: Toppen endelig synlig! :-)

Over: Fremme ved toppvarden. Dårlig vær kommer fra øst - blir en veldig kort pause!

Heftig utsikt fra toppen. Kjenner et lite sug i magen her oppe! :-)

På vei ned igjen i full fart!

Over: Hvordan dalen så ut på vei opp...

Over: Med lynnedslag i dalen, måtte vi legge oss i dekning en god stund. Her har tordenværet flyttet seg lenger bort, men det ble en veldig rask tur ned.