Signalen, Valderøyfjellet fra Valderhaug

Turbeskrivelse til Signalen (231) i Giske kommune, som er det høyeste punktet på Valderøya. Denne ruten går fra Valderhaug, men det er flere ruter til toppen, som blant annet fra Skjong, og fra Sætra.

Topphøyde                   231 moh

Høydemeter tur             165 meter
Lengde tur/retur            2,5 km
Tidsbruk tur/retur          1 t.
Sti                                  Godt synlig. Enkelt å finne frem.
Sko                                Anbefaler vanntette sko hvis det har regnet ute (gjørme)
Vanskelighetsgrad         GRØNN - enkel

Turen til Signalen fra Skjong er enkel og grei.

Fra Ålesund følger du rv. 658 gjennom to undersjøiske tunneler til du kommer til Valderøya. Ta av mot Godøya/Valderhaug, og videre mot Valderhaug i rundkjøringen som følger. Følg veien til du svinger til venstre og rett til høyre og videre forbi Giske rådhus. Kjør opp bakken, og sving til høyre når den ender i et kryss. Ved Eurospar sving opp til venstre, og følg veien til den får en lang venstresving. Her skal du se noen nye flermannsboliger rett foran deg. Sving rett til høyre før disse, og deretter rett til venstre inn på Kolvikparken, og du vil finne parkering mot enden av veien.

Stien finner du rett bak parkeringsplassen. På denne ruten brukte jeg mer tid på å finne ut hvor jeg skulle kjøre, men når jeg først parkerte, var stien videre til toppen logisk og grei å følge, så den trenger ingen videre forklaring. God tur! :-)

Turbildene er tatt 27. desember 2013, og 16. februar 2014.