Signalen, Valderøyfjellet fra Skjong

Turbeskrivelse til Signalen (231) i Giske kommune, som er det høyeste punktet på Valderøya. Denne ruten går fra Skjong, men det er flere ruter til toppen, som blant annet fra Valderhaug, og fra Sætra.

Topphøyde                   231 moh

Høydemeter tur             200 meter
Lengde tur/retur            3 km
Tidsbruk tur/retur          1 t.
Sti                                  Godt synlig, men var litt vanskelig å finne nå man ikke er lokalkjent.
Sko                                Anbefaler vanntette sko hvis det har regnet ute (gjørme)
Vanskelighetsgrad         GRØNN - enkel

Turen til Signalen fra Skjong er enkel. Brattest er det i starten, fra Skjong og oppover over skoggrensen. Litt glatte røtter og steiner her og der.

Fra Ålesund følger du rv. 658 gjennom to undersjøiske tunneler til du kommer til Valderøya. Ta av mot Godøya/Valderhaug, og videre mot Valderhaug i rundkjøringen som følger. Følg veien til du svinger til venstre opp Skjongskaret (se bilde). Følg veien helt til enden hvor du kan parkere bilen.

Fra parkeringsplassen gå opp mot Skjong barneskole, og til venstre. Følg langs Demma, et lite vann, og du vil se at stien går inn igjen i skogen på den andre siden. Videre går det forbi et hus, og langs åpningen av Valderøytunnelen. Her var det ikke akkurat frisk fjelluft, men det varte ikke lenge før luften igjen kunne pustes inn. Følg deretter bare stien oppover skogen, til den svinger til venstre over skogsgrensen. Her kommer du inn på en større sti, som blant annet kommer fra Valderhaug. Stien leder deg helt til toppen.