Klovetinden

Turbeskrivelse til Klovetinden (949), mellom Barstadvik og Nordre Vartdal, som utgjør den ene toppkanten av Masdalskloven, som er en fjellformasjon man enkelt se fra Hareid og Sula, og når man passerer langs Masdal på E39. Det ser ut som fjellet har revnet på midten, og det er luftig og morsomt å se rett ned fra toppen. :-)

949 moh.

Lengde tur/retur
8 km

Tidsbruk tur/retur
2,5-3,5 t.

Sti
Sti som er delvis merket, men ikke synlig hele veien.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

Bom

10-20 kroner for personbil (husker dessverre ikke nøyaktig beløp)

Turen til Klovetinden er jevn og fin, og det tyngste stykket er i det man skal opp på selve ryggen. Stien er enkel å miste selv i finvær, og landskapet kan være likt flere steder, så best å gå når man kan se selve ryggen. Luftig på toppen.

Komme deg hit

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og fra Festøy følger du videre på E39. Når du kommer til Barstadvik og nærbutikken, svinger du til venstre. Følg denne veien videre til du kommer til bomveien, og deretter til parkeringsplassen som du ser på bildet.

Alternativt følger du samme vei som til startsted for Molladalen, men gå istedenfor over elva og til høyre. Følg til du kommer nedenfor den samme hytta, som du ser på bilde lenger nede i dette innlegget.

Fra parkeringsplassen følger du opp veien, over en liten trebro, og deretter opp til høyre forbi en hytte. Følg stien videre oppover gjennom skogen. Vi fulgte stien og endte opp mer mot midten av dalen, så valgte til slutt å gå rett mot ryggen av fjellet, uten å tenke på noen sti. Når du kommer til den tyngste stigningen opp mot ryggen, blir det tydelig sti helt til topps, og her er det enkelt å finne frem. Ned igjen er det bare å gå over elven, og følge denne nedover. Sti deler av strekningen, men den ble fort utydelig.

*Etter tips fra andre, så skal det ved Klovvatnet også gå en kortere, men brattere sti opp til platået. Den starter bak en stor stein på bortsiden av vannet.