Lauparen

Turbeskrivelse til Lauparen (1434), som med sin karakteristiske form er synlig fra store deler av Sunnmøre og Romsdal. Normalruten som her er beskrevet går fra Grytalisætra, Vaksvikfjellet. Det skal være flott utsikt fra toppen, men på denne turen var det skyer og store snøflak som ventet der oppe, så bilder av dette får komme etter en ny tur. :-)

1434 moh.

Lengde tur/retur
12 km

Tidsbruk tur/retur
6-8 timer

Sko
Anbefaler vanntette sko

SVART - ekspert (mer info)

Bom

Pris kr 20,-

Turen til Lauparen går et godt stykke i en jevn og svak stigning, og den harde delen venter først på slutten, hvor du også kan forvente at du må støtte opp med hender, og eventuelt klyving, alt ettersom rute. Opp mot toppen kan nok flere oppleve det som luftig, men det går sti hele veien, og rett under toppen er det også et rekkverk du kan holde fast i. (dette er ikke tatt bilde av ettersom det var dekket av snø på denne turen). En fare med stien er mye løs stein, så vær forsiktig med tanke på andre lenger nede.

Fra Ålesund kan du følge E136/E39 til du passerer Sjøholt. Sving deretter til høyre mot Stordal/Geiranger på rv. 650. Kjør til du kommer til avkjørsel mot Vaksvikfjellet på venstre side, og følg denne veien til du skal ta til høyre på bomvei inn mot Grytalisætra. Her står det også et treskilt mot Lauparen. Følg veien helt frem til en stor, fin parkeringsplass.

Avstand fra Ålesund 54 km

Sti

Stien er skiltet, godt brukt, og dermed også synlig hele veien til toppen. Helt opp til Trongbotnen er det flere steder hvor stien kan være våt og gjørmete, og noen steder også litt myr. Videre opp er det mer småstein, berg og steinur. Det er mye løs stein, så litt som å gå i en grusbakke.

Fra parkeringsplassen følger du bare veien videre hvor det er skiltet mot Lauparen. Stien går skrått til venstre når du kommer til de to hyttene. Når du kommer opp til Grytavatnet, følg stien videre til venstre rett frem mot Trongbotnen. Lauparen ligger ovenfor på venstresiden, og du skal opp den ryggen, ja! :-) Når du nærmer deg Trongbotnen, vil du ser en varde på kanten rett frem, så bare sikt deg inn på denne. Oppe på kanten ser du veien videre opp mot Lauparen. Stien deler seg opp i flere småstier flere steder på vei opp, bare følg den som passer. Når du nærmer deg toppen vil du se en stor stein som stikker rett ut fra et bergparti. Du skal til venstre for denne. Følg i midten hvor du skal finne rekkverket, og vips, du er straks på toppen. Siden dette området var dekket av snø, måtte vi på denne turen gå langs vanskeligere sti på høyresiden med litt klyving, og vi så rekkverket delvis begravd.

Se også (Ørskog kommune)

Høgsvora 1163 moh. RØD
Liafjellet 528 moh. BLÅ
Snaufjellet 893 moh. RØD

Alle turer alfabetisk

Fra toppen av Lauparen mai 2014

Turbildene er tatt 7. juni 2013, og flere bilder fra Fjellgeita finner du her

Nye bilder fra tur 23. mai 2014

1. Kjempefin turbeskrivelse og flotte bilder! Takk for at du deler! Har lyst til å prøve denne turen en gang i sommer! =)

1. Tusen takk - veldig kjekt med en slik tilbakemelding! :-) Lauparen er absolutt verdt å besøke, så ta deg en tur! ;-)

2. Tusen Takk for super flott blogg. Den har inspirert meg til turer eg ikkje trudde eg kunne klare :-) Har no gått på Blåskjerdingen og Lauparen etter beskrivelse fra bloggen. Kjempe flott at du deler turopplevelsene dine! !!

1. Så utrolig kjekt at du har blitt inspirert til å flytte grensene dine! :-) Har selv flyttet grensene underveis mens jeg har gått på fjellene i sommer, og det gir enda mer motivasjon når man får det til. Flere turopplevelser kommer! :-)

3. Gleder meg til å sjå kva turer du tar! :-)