Flåna

Flåna ligger i Ulstein kommune, og kan godt kombineres med en tur til Garnestua som ikke ligger langt unna. Det er brukt samme beskrivelse opp til begge toppene, men de er lagt under eget navn slik de er enklere å finne. Denne turen går fra Løset, men alternativt kan du også gå via Hasundhornet for en annen vei.

Topphøyde                               613 moh.
Høydemeter tur                        387 meter
Lengde tur/retur                        6 km (rundtur med begge toppene)
Tidsbruk tur/retur                      2 t. (rundtur med begge toppene)
Sko                                           Etter eget ønske

Vanskelighetsgrad                   BLÅ - middels (mer info)

Ingen vanskelig eller bratte partier på turen. Fin og jevn stigning hele veien. Noen steder bratt langs kanten.

Fra Hareid sentrum følger du rv. 61 hele veien til du kommer opp mot eidet (det høyeste punktet på veien mellom Hareid og Ulstein). Ta til venstre som vist på bildet, og til venstre igjen ved neste kryss, og følg beskrivelse under.

Fra Ulsteinvik følger du rv. 61 mot Hareid, og tar til høyre rett etter at du passerer krysset hvor man tar av til Varleitet. Ta til høyre igjen i neste kryss, og følg beskrivelse under.

*Følg veien helt til du får Fjellsvatnet på høyresiden, og du kan se ryggen oppover. Når du kommer ned i et hyttefelt, vil du komme til et treskilt som viser vei mot Garnestua. Du kan parkere like etter. Alternativt kan du følge litt lenger ned over en liten bro, hvor det er mer parkeringsplass. Her er det skiltet til Flåna, men du kommer akkurat samme plass.

Du kan også kjøre til Haddal, og følge veien som går opp forbi skolen for å komme hit. Hva som er kortest avhenger av hvor du kommer fra. :-)

Sti
Skiltet og merket sti, og ellers godt synlig hele veien.

Fra parkeringsplassen på Løset så følger du skiltet sti mot Flåna eller mot Garnestua (alt ettersom hvor du har parkert). Videre går du bare oppover stien langs ryggen. Stien delte seg opp noen steder, men de så alle til å lede samme vei. Underveis vil du se ned mot Fjellsvatnet på høyresiden, og når du har kommet et stykke opp, så ser du ned i Mørkevatnet til venstre. Rett etter kommer du til et kryss, hvor det er skiltet sti mot Garnestua til venstre, og Flåna til høyre. Det er ikke langt til noen av toppene, og det er enkelt å finne frem.