Aurdalsnibba

Turbeskrivelse til Aurdalsnibba (1126) i Sykkylven kommune, som er nabofjell til Auskjeret/Ausekaret i øst og Revsdalshornet i sør. Ruten går fra Sunndalen, nært Eidemsetra, og opp langs ryggen.

Topphøyde                         1126 moh.
Høydemeter tur                   800 meter
Lengde tur/retur                  6 km
Tidsbruk tur/retur                2,5-3,5 t.
Sko                                     Etter eget ønske
Vanskelighetsgrad              RØD - krevende (mer info)

Bom                                    Kr 40,- per dags dato

Turen til Aurdalsnibba har ingen vanskelige partier. Tyngst stigning i skogen, og deretter går det jevnt oppover ryggen. Graderes som blå på grunnlag av høydemeter opp til toppen, og brattere stigning i skogen.

Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på rv. 60. Følg til Magerholm og ta ferge til Sykkylven. Avgang hvert 20 min. på dagtid. For rute se her
Fra Sykkylven fergekai følger du fv. 60 til du skal ta av til venstre mot Ramstaddal. Kjør denne veien i 2,3 km og sving av til høyre, per dags dato kan du følge skilting mot "Statnett", og deretter til venstre etter du har kjørt over en liten bro. Følg videre til du kommer til Sunndalsvegen som starter til høyre, hvor det også er merket med "Statnett". Istedenfor å kjøre inn på grusveien her, kan du ta til høyre inn på asfaltvei som kun ligger noen titalls meter bak. Lenger oppe deler veien seg opp, til venstre ligger grusvei og privat bomvei. Kjør innover dalen til du ser skiltet mot "Aurdalsnebba" langs veien. Finn parkering like etter.

Sti

Skiltet, og godt synlig helt til toppen. Fin og tørr sti.

Starten av stien begynner på motsatt side av hvor du ser et treskiltet, og det er enkelt å se. Følg oppover i skogen og ta til venstre på de to stedene hvor det går små stier mot høyre. Videre er det bare å følge stien oppover helt til topps. Det høyeste punktet på Aurdalsnibba er ikke der vardene ligger, men noen få hundre meter til sør for disse. :-)