Liafjellet

Turbeskrivelse til Liafjellet (528) i Ørskog kommune, som er enkel fjelltur som gir flott utsikt til alle kanter. Denne turen starter mellom Sjøholt og Solnørdal og følger opp langs østryggen av fjellet. Du kan også gå opp fra Kleivane på motsatt side, og følge vestryggen.

528 moh. (533 moh)

Sko
Anbefaler vanntette sko

BLÅ - middels (mer info)

Turen til Liafjellet har ingen vanskelige eller bratte partier, og det er en fin og jevn stigning hele veien. Tidsbruken er ved rolig gange.

Fra Ålesund kan du følge E136/E39  til du kommer til Sjøholt sentrum. Ta av til venstre mot Solnørdalen, og deretter til høyre i neste kryss, og opp til venstre før Ørskog rådhus. Følg veien videre oppover med flere svinger i starten, og et lite stykke etter at det flater ut, skal du enkelt kunne se parkeringsplassen på høyresiden.

Alternativt kan du ta av mot Skodje når du kommer til Dragsundet, og deretter mot Solnørdalen hvor du følger veien helt til parkeringsplassen.

Fra parkeringsplassen så finner du stien på motsatte side av veien. Følg stien videre oppover mot fjellet. Det kan være vått og gjørmete flere steder hele veien. Dette er en tur hvor du gjerne ser en haug og tror det er toppen, men når du kommer opp, så ser du at det gjenstår et stykke til. Du vil passere på siden av fjellets høyeste punkt på 533 meter, men varden ligger lenger fremme på 528 meter.