Langenestinden

Turbeskrivelse til Langenestinden (1206) fra Store-Standal inne i Hjørundfjorden. En variert tur med med inn til Fladalsvatnet, og videre bratt opp til toppen.

1206 moh.

Lengde tur/retur

7-8 km

Tidsbruk tur/retur
4-5 timer

Sti og merking

Sti for det nesten hele veien. Delvis merket. Ikke skiltet.

Sko

Et par du er vant med, de bør sitte godt for å gå komfortabelt i det bratteste partiene.

RØD - krevende

Turen er krevende fra Fladalsvatnet og opp til toppen. Bratt med litt klyving. Syns selv at turen var luftig mot slutten, lente meg innover mot fjellsida. :)

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og fra fergekaien på Festøy, følger du rett frem mot Store-Standal, ikke til høyre på E39. Følg innover langs Hjørundfjorden til du kommer til Store-Standal,og fortsett på grusvei i retning Ørsta. Når du kommer over skogen, vil du se en kraftstasjon fra Tussa på høyresiden av veien. Her er det plass til flere biler.

Følg grusveien til venstre for kraftstasjonen til den slutter. Stien innover dalen ligger rett til venstre for det lille hyttebygget.

Stien innover dalen deler seg underveis. Jeg krysser normalt til høyre over elva, men følg innover dalen så kommer du uansett til Fladalsvatnet.

Fra Fladalsvatnet til selve Langenestinden, så skal du følge opp en renne. Det er enklest å forstå dette visuelt, så se på bildene lenger nede. Kun noen varder indikerer hvor du skal gå, men når du først kommer inn i renna, så ser du en sti.

Stien ligger til venstre for renna et godt stykke opp, før den krysser over til høyre. Her er det bratt, så vær litt obs på løse steiner.