Åvasstinden

Turbeskrivelse til Åvasstinden (1233) fra Nordre Vartdal. Turen starter ved Høgebakken/Vartdalsætra, og går opp mellom store og lille Kuven, eventuelt rett over store Kuven. Et flott, men mindre brukt fjell i Sunnmørsalpene, som absolutt er verdt å besøke.

1233 moh.

Lengde tur/retur

ca. 7 km

Tidsbruk tur/retur
3-5 timer

Sti og merking

Sti på deler av turen. I liten grad merket.

Sko

Anbefaler vanntette sko, siden det er litt myr og utenfor sti.

RØD - krevende

Bom
Kr 25,-

Turen til Åvasstinden har litt enkel klyving nært toppen, og kan føles luftig på grunn av bratte partier på sidene. Det er også bratt opp til Store Kuven, om du velger å gå direkte over her. Det mangler sti noen steder langs turen, ellers er den ofte utydelig.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og følg videre på E39 til Nordre Vartdal. Ta av til venstre mot Årskog, så til venstre over broen og deretter til høyre. Følg veien videre innover, til du kommer til en grusvei. Et lite stykke etter at du har kjørt inn på denne, står kassen for bombetaling. Følg deretter veien helt til enden hvor du kan parkere.

Fra Høgebakken/Vartdalsætra, så kan du velge to startruter. I ruten som blir lagt ut med bilder her, så gå ned til høyre når du kommer til hyttene, og deretter i retning av hytta som ligger lengst inne i dalen ved et lite vann.
Bak denne vil det først være en sti, men denne blir fort utydelig, så det kan være at du mister den. Gå i retningen av skaret mellom store og lille Kuven (se bilder), så vil stien også dukke opp igjen, og vil gå på venstresiden av en liten elv.
Et stykke opp i skaret, så kommer du til foten av store Kuven, som ligger på den andre siden av elva. Her gikk jeg selv rett opp, og fant deretter en sti oppe på ryggen.
Du kan også gå videre rett frem mellom kuvane, og finn retningen opp mot ryggen til Åvasstinden skrått til høyre.
Uansett hvilken vei du tar, så leder de begge til det siste, og brattere stykket opp mot toppen. Her er det sti, selv om den ikke er den mest nedtråkkede. Steinur noen steder.
Like før du er oppe, så kommer du til en liten fortopp, og du kan fort tro at du er helt oppe, men selve Åvasstinden gjemmer seg like bak. Enkel klyving de siste meterene.

Alternativ startrute er å følge rett inn mot Romedalen i samme retning som til Middagshornet. Etter rundt 500 meter, så gå til høyre mot en enslig firkantet stein oppe i bakken. Følg rett opp, og du vil komme til skaret mellom kuvane like bak.