Blåfjellet

Turbeskrivelse til Blåfjellet (344). Denne turen følger Vonløypa fra Langevåg stadion, men du kan også følge ruten fra Molværsbraua, og ta til høyre når stiene krysser. Blåfjellet gir en rask tur opp til Sulafjellet, men hvor man får en flott utsikt mot Langevåg og Ålesund. Langs turen vil man også krysse en bro, med de tre bukkene Bruse, og så klart trollet. Lenger oppe ligger det lille huset til Sulanissen. Litt spenning for de yngre. :-)

344 moh.

Lengde tur/retur

7 km

Tidsbruk tur/retur

1,5-2,5 timer

Sko

Etter eget ønske.

Sti

Godt synlig og merket hele veien. I all hovedsak fin grussti.

GRØNN - enkel

Turen opp til Blåfjellet er enkel, med jevn stigning på fin sti. Etter antall høydemeter ligger denne på grensen til blå/middels tur.

Følg E136 ut av Ålesund, og forsett videre på E39 mot Bergen. Når E39 svinger av mot Solavågen fergekai, fortsetter du frem, og følg skilt mot Langevåg. Under en kilometer før Langvåg sentrum, så sving av til venstre mot kirka og idrettsparken. Kjør opp en liten bakke, og ta til høyre rett før kirka. Følg veien frem til du kommer til en stor parkeringsplass ved Langevåg stadion.
Veien fra kirka er for det meste enveiskjørt, så du kan ikke ta samme vei tilbake. Har selv bare kjørt videre frem på den samme veien, som ender i et T-kryss nært en Bunnpris-butikk. Ta til høyre her, så kommer du deg inn igjen på hovedveien.

Fra parkeringsplassen ved stadion, kan du gå langs veien du kom fra, og ta til venstre inn på Skytebanevegen, og følge denne videre til du ser mange skilt som er starten på Vonløypa. Alternativt kan du bare gå forbi klubbhuset, og følge rett frem langs gjerdet.
I første kryss stikryss, gå oppover til høyre hvor det ikke er lysløpe. Følg denne videre, og ved et nytt kryss, gå opp til venstre, hvor det ligger en mobilmast ovenfor stien, og deretter bare rett frem helt til Blåfjellet. Det er veldig godt skiltet, så du finner frem.