Saudehornet

Turbeskrivelse til Saudehornet (1303) i Ørsta. En fin og kjent topp i Sunnmørsalpene, hvor også motbakkeløpet "Saudehornet Rett Opp" arrangeres. Turen starter fra Vikegeila vassverk. Flott utsikt i alle retninger! Turen kan godt kombineres med en tur innom Vallahornet.

1303 moh.

Lengde tur/retur
6 km

Tidsbruk tur/retur
4-5 t.

Sko
Etter eget ønske. Ingen myrområder, men normal gjørme. Steinur mot toppen.

Sti
Merket med blå farge, og godt synlig helt til toppen.

SVART - Bratt stigning mot slutten, hvor det også kan føles luftig. Enkel klyving i steinur.

Turen begynner ved Vikegeila vassverk nært Ørsta sentrum, hvor det også er en stor parkeringsplass. Du kan også gå til fots fra sentrum om du ikke har bil.

Fra parkeringsplassen går du videre oppover grusveien. Når denne svinger skarpt til venstre, kan du fortsette i råsa (skiltet),

Når du skal krysse elva, husk å fyll opp vannflaska slik du har nok. Råsa fortsette forbi ei lita hytta, og deler seg opp nært ryggen. Opp til venstre er Saudehornet, og til høyre er Vallahornet.

Fra rundt 1000 moh. blir det bratt, tungt og meir steinur, men du er snart oppe.

Turbildene er tatt 16. august 2014

1. Takk for fin turbeskrivelse! Har eit spørsmål angående gradering av turane, har ikkje gått så mange topp-turar men vore på Saudehornet og Saksa. Kvifor er Saksa gradert raud og Saudehornet svart- har det med høgdemeter å gjere? Personleg syns eg Saksa var ein hardare tur.

1. Ja, det er antall høydemeter, og Saudehornet har litt flere. Ellers så varierer det litt hvor tungt det er å gå opp, Saksa har en ganske bratt stigning oppover, så det krever sitt. :)