Gamlemsveten

Turbeskrivelse til Gamlemsveten (790) fra Søvik. Fjellet er godt synlig på avstand, på grunn av masten og andre installasjoner. Av samme grunn går det grusvei helt opp til toppen, så dette er en litt annerledes tur enn med en vanlig sti. Du går deg ihvertfall ikke vill om det er skyer på fjellet. Denne turen har samme utgangspunkt som til Tverrbotshornet, om du vil ta deg en tur dit. :-)

790 moh.

Lengde tur/retur

9-10 km

Tidsbruk tur/retur

2-3 t.

Sti og merking

Grusvei hele veien. Enkelt å finne frem

Sko og utstyr

Etter eget ønske

RØD - krevende

Turen graderes som rød på grunn av antall høydemeter, men grusvei og jevn stigning hele veien, er turen enkel og grei.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du til krysset ved Europris og Bunnpris, like utenfor Vatne. Du tar til venstre på 659 videre mot Brattvåg. Følg videre til du tar av til venstre mot Søvik. Når du kommer til Søvik, så passerer du krysset med nedkjøring til Vard, og tar av til høyre i krysset som følger rett etter, og høyre igjen. Følg veien og du vil passere blant annet hotellet, men se etter skilt mot "Gamlemsveten", som blir oppover mot venstre. Når du har kommet inn på denne veien, følg den bare videre oppover. Det blir grusvei mot slutten. Parkeringsplassen dukker opp i enden.

Fra parkeringsplassen kan du gå opp mot veibommen, og følg deretter grusveien helt opp. Videre instruksjoner er egentlig ikke nødvendig, så en svært enkel tur å beskrive. :-)