Revsdalshornet

Turbeskrivelse til Revsdalshornet (1006) i Sykkylven kommune, med startsted fra Sunndalssætra. Kan gjerne kombineres med en rundtur til Aurdalsnibba. Kalles også Memorgeshornet.

1006 moh.

Lengde tur/retur
7 km

Tidsbruk tur/retur
2,5-3,5 t.

Sti
Synlig, delvis merket, men ikke skiltet

Sko
Etter eget ønske

RØD - krevende

Bom
Kr 30,- per dags dato

Turen opp er enkel og grei. Det siste stykket til toppen er brattest og tyngst, men det er hverken luftig eller utsatt, og man trenger heller ikke å bruke hender. Turen rangeres som krevende på grunnlag av høydemeter.

Fra Sykkylven fergekai følger du fv. 60 til du skal ta av til venstre mot Ramstaddal. Kjør denne veien i 2,3 km og sving av til høyre, per dags dato kan du følge skilting mot "Statnett", og deretter til venstre etter du har kjørt over en liten bro. Følg videre til du kommer til Sunndalsvegen som starter til høyre, hvor det også er merket med "Statnett". Istedenfor å kjøre inn på grusveien her, kan du ta til høyre inn på asfaltvei som kun ligger noen titalls meter bak. Lenger oppe deler veien seg opp, til venstre ligger grusvei og privat bomvei. Kjør innover dalen til du kommer til Sunndalssætra med flere hytter. Finn parkering langs veien.

Følg veien oppover til de øverste hyttene, og følg sti/traktorvei som går bortover til høyre. Du skal gå over to bekker, og rett etter at du har passert den siste av dem, så vil stien bli synlig oppover til venstre. Etter et lite stykke kommer du til mer åpent område med mindre skog. Det er merket med røde pinner i trærne her, slik du finner veien. Videre følger du stien oppover fjellsiden, og ved et lite trebygg (i mangel på bedre ord), så deler stien seg i to. Her kan du velge begge to for de møtes igjen rett etter. Over skogsgrensen går stien under kraftledninger, før du ender opp ved en postkasse. Etter denne følg litt frem og til høyre, og rett mot Revsdalshornet. Stien går helt til topps, og kan noen steder bli litt utydelig, men det er merket med varder oppover. Det er ikke selve toppen du ser når du er på vei opp, men det er det flotteste utsiktspunktet hvor det står en del varder. Toppen ligger noen hundre meter bak, men ikke stort høyere, så fort gjort å gå bort.

Sunndalssætra med Revsdalshornet bak

Stien er ikke helt nøyaktig, grunnet manglende GPS på turen

Over: Her kan du godt velge begge stier - de møtes igjen straks

Over: Et lite sideblikk på fjellet.

Over: Oppe ved postkassen. Auskjeret i bakgrunnen

Over: Ryggen opp mot Revsdalshornet

Over: Den bratteste delen

Over: Du kan se vardene, selv om det ikke er selve toppen som ligger der

Over: Utsikt ned til Sunndalen

Over: Selve toppen ligger litt der fremme

Over: Toppvarden - ikke den største :-)