Liadalsnipa

Turbeskrivelse til Liadalsnipa (924) i Ørsta kommune, en utfordrende og luftig tur. Flere har nok lagt merke til fjellet når de kjører på E39 mot Ørsta, for formen på fjellet er spesiell, og det er nesten som om det kneler ut mot fjorden. Denne turen går opp Liadalsruta, som følger ryggen opp fra nord. Det kan kanskje se ut som den vanskeligste ruta, men austegga bak toppen er mer krevende, og flere har satt seg fast her.

924 moh.

Lengde tur/retur
5 km

Tidsbruk tur/retur
3-4 t.

Sti
Godt synlig hele veien

Sko
Anbefaler sko du er trygg på, og som ikke er glatte på stein

SVART - ekspert

Turen til Liadalsnipa krever ikke noe spesielt utstyr, men det gjelder kun for denne ruta, for over austegga er det mer krevende, og tau anbefales. Det kreves derimot en del klyving for å komme seg til toppen, og turen bør gjennomføres når det er tørt. Turen har også utsatte og luftige partier. Vær forsiktig!

Fra Ålesund følger du E39 med ferge over Solavågen-Festøya, og videre langs Vartdalsfjorden. Så snart du runder Rjåneset, vil du kunne se Liadalsnipa. Kjør videre til du kommer nedenfor fjellet, hvor det står skiltet mot "Halse 1,2". Kjør opp til den siste gården, før veien flater ut, og du vil se grinden og traktorveien til høyre. Parkeringsmulighetene er noe begrenset, og de fleste plassene er i området rundt gården eller ved veien.

Fra Ørsta sentrum følger du cirka 8 km, før du kommer til det samme krysset mot opp mot Halse.

Fra gården så kan du følge traktorveien oppover, først forbi en lukket grind, og deretter forbi en ny lukket grind som går videre opp til venstre. Følg videre forbi ny grind og se opp til høyre, hvor stien går inn i skogen. Etter et kort stykke i skogen, skal du passere en traktorvei, og stien videre ligger bare noen meter lenger oppe, og vil deretter være fin og godt synlig helt opp til Nakkevatnet. Fra Nakkevatnet må du velge stien som går til høyre, og bratt opp mot ryggen til Liadalsnipa. Her blir det det litt klyving noen steder. Når du kommer opp på selve ryggen, får du god utsikt, og stien går flatt før mer klyving venter. Det første bergområdet passerer man på venstresiden, men på det neste så må man rett opp. Dette var forsåvidt en av de mest krevende plassene. Etter en del klyving langs ryggen, så vil stien svinge til venstre og på siden av ryggen. Her kommer man til det mest utsatte området, og i begynnelsen må man passere mellom noen steiner som står inntil hverandre, og det kan være litt ekkelt å komme seg over disse. Gå rolig videre og hold deg til stien, så går det bra. Oppover det siste stykket til toppen, går man litt frem og tilbake, og det er også litt klyving, men enklere enn den som har vært tidligere. Du er straks oppe på toppen, som forøvrig er ganske så stor og flat! :-)

Turbildene er tatt 19. mai 2014

1. Andre Fjørtoft28. mai 2014 kl. 12:00

Hei, har vært på litt topper rund og kring her på Sunnmøre.
    Jeg lurer bare hvor luftig det er den siste biten på Liadalsnipa, vil du si det er god rås og har du hele tiden 4 pkts kontakt visst du vil ha det? Har litt respekt for denne turen, men jeg vet ikke om folk driver på med skremselspropaganda, men hvor vil du rangere denne toppen på luftighetskalaen/fareskalaen fra 1-10?
    Vil også takke deg for en meget god og nyttig fjellblogg! :)

2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

3. Denne turen må prøvast :) Veldig bra blogg med masse god informasjon. Godtur videre på nye topper :)

1. Tusen takk! :-) Ser at du også legger ut info om turer, blant annet til Skålatårnet. Ikke vært der selv ennå, men det skal jeg når det passer, så skal sjekke den før jeg drar. God tur til deg også på topper rundt omkring. :-)

4. Gjekk denne i tørt og fint vær, og ynskjer å forsterke poenget om at dette er ein luftig og til tider svært utsatt tur. Etter mine preferanser vil eg sei at: Denne toppen går du om du ynskjer å prøve ut om fjellklatring er noko for deg. Om du ynskjer å nytte klyving som terapautisk behandling mot høydeskrekk vil nok og denne toppen gjere nytta.

Som fjelltur finnes det i området, massevis av meir morosame, koslege, finare topper og bedre utsikspunkt enn denne.