Sollia

Turbeskrivelse til Sollia (660) på Gurskøya. Fjellet deles mellom Herøy og Sande kommune, og er også den høyeste toppen for dem begge. Denne turbeskrivelse går fra Moltustranda i Herøy, og direkte til toppen. Man kan også ta en rundtur tilbake over Hestefjellet og Selsteinen, og deretter komme ned igjen til grusveien like før parkeringsplassen.

Topphøyde                          660 moh.
Høydemeter tur                    437 meter
Lenge tur/retur                     8 km
Tidsbruk tur/retur                 3-4 t.
Sti                                        Godt synlig hele veien til toppen.
Sko                                      Anbefaler vanntette sko (litt myr)
Vanskelighetsgrad                BLÅ - middels (mer info)

Turen stiger for det meste jevnt til topps. Tyngst den siste delen når går opp ryggen. Ingen vanskelige partier.

For å komme deg til Moltustranda, kan du følge normalveien mot Fosnavåg - fylkesvei 654. Ved veikrysset litt etter Tjørvåg, ta til venstre mot Moltustranda/Gjerdsvika. Kjør helt til Moltustranda, og ta til venstre i første kryss etter dagligvarebutikken. Følg denne veien oppover til fjells, og følg rett frem til du ender på den siste parkeringsplassen.

Fra parkeringsplassen følger du grusveien helt til Mørkevatnet, hvor du vil se skilt videre mot Sollida. Stien går langs vannkanten, og oppover i Lisjedalen. Sti hele veien, og en del myr, så det kan være vått. Stien deler seg opp når det flater litt ut, men hold til høyre, så går stien rett opp ryggen. På toppen er det to små høyder, med hver sin varde og bok.