Rekdalshesten

Turbeskrivelse til Rekdalshesten (778) i Vestnes kommune, som er et flatt toppområde med bratte fjellsider på flere kanter. Alt ettersom hvor man leser om fjellet, så varierer topphøyden med noen meter. Tar her utgangspunkt i Kartverkets informasjon, men ifølge denne informasjonen ligger også det høyeste punktet såvidt over grensen til Haram kommune. Detaljer til tross, fjellet ligger der, og denne turen går gjennom Eikedalen fra Haram. Nabofjellet Urfjellet kan godt kombineres i en rundtur.

Topphøyde                  778 moh.
Høydemeter tur            748 meter
Lengde tur/retur            9 km
Tidsbruk tur/retur          3-4 t.
Sti                                 Lite synlig sti.
Sko                               Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad          RØD - krevende (mer info)

Vanskelighetsgrad og sti
Turen til Rekdalshesten har en jevn stigning hele veien, hvor cirka den første halvdelen går på grusvei. Etter dette blir det manglende sti, som kan gjøre turen tyngre. En veldig kort stykke opp mot toppen med litt steinur. Myr oppover mot Breiskaret, så her kan det nok bli ganske vått.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne, og deretter på den samme veien videre mot Vestnes. Følg inn i neste fjord som blir Vestrefjorden, og på vei ut igjen av denne kommer du til Eik. Se etter en parkeringsplass på høyresiden av veien, hvor også en grusveien starter. På Googles bilde fra 2010 ser du et rødt bilvrak. Den samme bilen stod der nå, så du kan også se etter denne. Det er nok også mulig å kjøre videre opp grusveien, til parkeringsplassen hvor man starter mot selve fjellet (se bilde), men ikke med bilen vi kjørte.

Følg grusveien oppover Eikedalen helt til du ser en liten parkeringsplass på venstresiden av veien. Vi valgte å gå opp her ettersom skogen og busker tok slutt, og det ble enklere å bevege seg. Selve veien ender i et hyttefelt litt lenger fremme. Følg oppover Breiskaret, og gå i retning av det som ser ut foten av fjellet, og som er starten på den siste og litt brattere stigningen. Når du kommer til kanten, ser du en svak sti og merking videre oppover mot toppen. Litt steinur følger. Oppe på toppområdet, kommer du først til en varde, som er den som trolig er merket 778 meter på kartet. Følg videre bortover, så vil du se utsiktspunktet som ligger litt lavere.