Grøtshornet via Hagesætra

Turbeskrivelse til Grøtshornet (663) opp sørryggen fra Ravn Stadion/Vatne Ungdomsskule, og via Hagesætra. Fjellet ligger i Haram kommune, og det går også sti opp nordryggen, som er den bratteste av de to rutene.

Topphøyde                         663 moh.
Høydemeter tur                   605 meter
Lengde tur/retur                  10 km
Tidsbruk tur/retur                 2,5-3,5 t.
Sti                                        Godt synlig det meste av veien.
Sko                                      Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad                BLÅ - middels (mer info)

Turen til Grøtshornet er har ingen bratte stigninger. Tyngst er det når man kommer ut av skogen og oppover ryggen. Det kan være ganske så vått i myrområdet.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661. Avstand fra Ålesund cirka 40 km.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne. Ved dette krysset ligger også Bunnpris og Vatne. Etter at du har svingt av mot Vatne, følg veien bare noen få hundre meter til Ravn Stadion, og finn parkering her, alternativt ved Vatne Undomsskule.

Fra parkeringen, gå tilbake langs veien du kom fra, og kryss veien når du ser starten av skogsveien som er sperret med en bom. Denne veien kan du bare følge videre oppover, til du kommer til et kryss med skilt videre mot Kyrkjeskardet til høyre. I enden av skogsveien blir det en liten åpning, og stien finner du til venstre innover i skogen. Du vil passere myrområder etter dette, så her kan det bli vått. Når du kommer opp mot Hagesætra, se etter stien som går til høyre oppover noen berg (se bilde). Ryggen som følger er den bratteste delen av turen, før det flater ut opp mot toppen.