Vasstrandfjellet

Turbeskrivelse til Vasstrandfjellet (561), eller alternativt Vasstrandegga. Denne ruten går fra Vasstranda ved Brusdalsvannet og er den korteste turen, men du kan også gå fra Østrem i sør, ikke så langt unna Magerholm. Også navnet Ursfjellet blir brukt.

561 moh.

Lenge tur/retur
9 km

Tidsbruk tur/retur
2,5-3 t.

Sti
Godt synlig hele veien til toppen.

Sko
Etter eget ønske

BLÅ - middels (mer info)

Turen til Vasstrandfjellet er ukomplisert, og det tyngste stykket er i starten opp grusveien.

Kjør til Spjelkavik, og når du er inne ved Kiwi, så ta av i krysset på motsatt side innover Vasstrandvegen. Avhengig av hvilken retning du kommer fra, så skal du kunne se skilt mot Barnas Lekeland, Turheis eller Stadion. Følg veien cirka 5 km videre innover til du kommer til parkeringsplassen.

Du finner et grusvei på enden av parkeringen som også er skiltet Fjellveien. Følg denne videre oppover til fjells. I enden vil du komme til en demning ved Langevatnet, og her går stien videre til venstre, enten på selve demningen eller litt ned til venstre. Et kort stykke etter står det skilt opp mot Vasstrandegga, og etter dette går stien opp og over skogen. Når du kommer opp mot den første høyden, vil du se en topp til venstre, men dette er ikke selve toppen, for den ligger lenger bak. Det er derimot ikke stort mer enn ti meter som skiller disse to. Etter dette går det litt opp og ned i hauger før du er fremme på selve toppen.