Rametinden

Turbeskrivelse til Rametinden (1198) i Ørsta kommune, som er en del av ryggen som strekker seg fra Svinetinden i nordøst og videre til Jønshornet/Ramoen og de andre Molladastindane i sør. Skal du helt til Jønshornet/Ramoen, så er Rametinden en topp du passerer på veien, så mange går nok videre fremfor å snu her. På denne turen skyet det til rundt fjellet når vi var på toppen, så utsikten var veldig begrenset, men i klarvær er det flott utsikt ned mot Hjørundfjorden når du er oppe på toppen. Turen går fra Vollane i Barstadvika.

Topphøyde                           1198 moh.
Høydemeter tur                     1098 meter
Lengde tur/retur                    8 km
Tidsbruk tur/retur                  3-4 timer
Sko                                        Etter eget ønske
Sti                                          Merket med skilt og varder. Enkelt å finne frem.
Vanskelighetsgrad                 RØD - krevende (mer info)

Turen til Rametinden har ingen klyving eller vanskelige partier i stien, men det er en god stigning, hvor det er tyngst i skogen, og deretter jevnt oppover hele Breidaksla som går til toppen. På slutten blir det steinur, men uten så store steiner at at du må bruke hendene.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy med Fjord1, og fra Festøy følger du videre på E39. Etter i underkant av 4 kilometer, tar du til venstre mot Erdalen på Fv. 64, og følger veien til du passeren en liten bro og ser parkeringen.

Fra Ørsta følger du E39 gjennom Barstadvika og tar til høyre like etter at du kjører over en bro. (se bilder)

Avstand fra Ålesund inkl. ferge cirka 29 km

Fra parkeringsplassen følger du over broen til hvor du ser at stien starter. Du følger en bekk oppover et lite stykke, før du går til høyre og krysser bekken. Følg videre helt frem til du skal krysse elven. Etter du har krysset elven, går du oppover gjennom en granskog. Denne går et godt stykke, og her er det bra stigning. Ovenfor skogen, følger du skilt videre mot Ramoen til høyre. Om du trenger å fylle vann, så følg stien mot Romestrandhornet noen titalls meter, så finner du elven. Fant ikke noe vann etter dette på vei opp.
Videre oppover mot Ramoen, så velger du stien til høyre i første kryss, og følg videre rett mot Breidaksla. Du vil komme til et nytt kryss hvor du velger stien til venstre oppover mot ryggen. Stien videre opp er ikke like tydelig å se, men det er enkelt å se vardene oppover, så bare gå oppover langs ryggen helt til du ser toppen. Fant ingen bok her.

Se også
Festøykollen/Romestrandhornet 911 moh. BLÅ
Jønshornet/Ramoen 1419 moh. RØD
Klovetinden 949 moh. BLÅ
Middagshornet 1091 moh. BLÅ
Molladalen, Storvatnet, 783 moh. BLÅ
Svinetinden fra Vollane 1092 moh. RØD

Alle turer alfabetisk

Turbildene er tatt 2. juli 2013, med unntak av de første bildene som er fra mai 2013.