Jønshornet/Ramoen

Turbeskrivelse til Jønshornet/Ramoen (1419) i Ørsta kommune, som er et kjent og veldig flott fjell i Sunnmørsalpene, og som også den høyeste av Molladalstindane. Denne turen går fra Vollane, via Rametinden og opp langs ryggen. Selve toppen er liten og luftig, men utsikten mot spisse tinder er mektig. På denne turen var det skyer som jevnlig passerte toppen, så det ble aldri utsikt mot Hjørundfjorden på østsiden, kun for det meste mot vestsiden. Du kan også gå til Jønshornet fra Molladalen, en litt brattere rute, men i veldig flotte omgivelser.

1419 moh.

Lengde tur/retur
11 km

Tidsbruk tur/retur
5-7 t.

Sko
Få våte områder. Ta mest hensyn til at det er en lang tur, og at det er steinur mot toppen.

Sti
Merket med skilt, varder og farge. Litt uklar rett etter Rametinden

SVART - ekspert (mer info)

Turen til Jønshornet/Ramoen har noen partier hvor du må klyve, hvor det mest krevende er ved et tau som henger der fast. Det er derimot ikke utsatt der tauet henger. Om du velger å gå langs ryggen er det luftig, men du kan gå litt ned på siden om du ønsker det - her var det stier litt her og der. På toppen kan det bli ganske luftig for mange, og her kryper du gjennom et hull mellom steinene, for å unngå å måtte gå på utsiden i utsatt område. Stigningen er ganske hard i skogen, deretter jevnere oppover mot Rametinden. Det er ikke spesielt tungt etter dette, men det er noen korte, bratte områder opp mot toppen.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy med Fjord1, og fra Festøy følger du videre på E39. Etter i underkant av 4 kilometer, tar du til venstre mot Erdalen på Fv. 64, og følger veien til du passeren en liten bro og ser parkeringen.

Fra Ørsta følger du E39 gjennom Barstadvika og tar til høyre like etter at du kjører over en bro. (se bilder)

Avstand fra Ålesund inkl. ferge cirka 29 km

Fra parkeringsplassen følger du over broen til hvor du ser at stien starter. Du følger en bekk oppover et lite stykke, før du går til høyre og krysser bekken. Følg videre helt frem til du skal krysse elven. Etter du har krysset elven, går du oppover gjennom en granskog. Denne går et godt stykke, og her er det bra stigning. Ovenfor skogen, følger du skilt videre mot Ramoen til høyre. Om du trenger å fylle vann, så følg stien mot Romestrandhornet noen titalls meter, så finner du elven. Fant ikke noe vann etter dette på vei opp.
Videre oppover mot Ramoen, så velger du stien til høyre i første kryss, og følg videre rett mot Breidaksla. Du vil komme til et nytt kryss hvor du velger stien til venstre oppover mot ryggen. Stien videre opp er ikke like tydelig å se, men det er enkelt å se vardene oppover, så bare gå oppover langs ryggen helt til du ser Rametinden. Fra her følger du nedover igjen langs ryggen mot Jønshornet, og her kan stien være litt uklar, så bare sikt deg inn rett frem. Nede i bunnen av ryggen er der laget til både bord og stoler med stein, så fint sted å ta seg en pause. Når ryggen smalner til i slutten, er det enkelt å finne stien, og etter dette går stien til tider over på store steiner. Du vil snart komme til det stedet hvor du kan bruke tau som hjelp for å komme deg opp. Se på bilde hvordan dette ser ut, men det var ikke vanskelig. Langs ryggen opp mot toppen kan du gå langs ryggen, eller gå ned på siden hvis du vil ha det mindre luftig. Tydelig sti. Når du kommer til toppen, er det enkelt å passere den om du går litt langt ned på siden, så vær obs på dette. Du må krype gjennom hullet helt på slutten! :-)

Se også video av Jønshornet fra luften her (YouTube)

Se også

Svinetinden fra Vollane 1092 moh. RØD
Sylvkallen 1310 moh. BLÅ

Alle turer alfabetisk

Turbildene er tatt 2. juli 2013, med unntak av de første bildene som er fra mai 2013.