Skopphornet

Turbeskrivelse til Skopphornet (1226) i Sykkylven kommune, som er et fjell sikkert mange har sett, for med sin flate og massive form, så er det ulikt de mer normale spisse tindene i Sunnmørsalpene. Noen steder omtales også fjellet som Skopshornet. Siden hele baksiden av fjellet ligger i sola, så er dette også en fin tur tidlig på våren, for snøen smelter fortere her enn på nabofjellene.

1226 moh.

Lengde tur/retur
11 km

Tidsbruk tur/retur
4-6 t.

Sko
Etter eget ønske

Sesong
April-November. Helt avhengig snømengde, men siden baksiden av fjellet ligger i full sol om våren, er det ofte langt mindre snø her enn det man ser på nabofjellene. Har gått opp både i april og i november med vanlige fjellsko.

RØD - krevende (mer info)

Bom

35 kroner per vei over Sykkylvsbrua (alt. kjøre rundt Sykkylvsfjorden)
20 kroner for privat vei opp til parkeringen

Turen har ingen vanskelige partier, og man trenger kun å støtte seg litt opp med hendene over et område med løs steinur. Derimot er det en hard stigning fra Megardsstøylen oppover mot toppen, som krever både litt muskulatur og utholdenhet. Skiltene som er satt på langs ruten viser blå vanskelighetsgrad, og det kan være fordi høydmeter ikke er tatt med.

Følg E136 ut av Ålesund, og følg videre på E39 mot Bergen. Etter et lite stykke tar du av mot Stranda/Sykkylven på rv. 60. Følg til Magerholm og ta ferge til Sykkylven. Avgang hvert 20 min. på dagtid.
Etter ferga følger du veien helt til du kommer til kryss til høyre over Sykkylvsbrua mot Hundeidvik.  Etter broa, ta til høyre og kjør videre til Hundeidvik, og når veien går ned mot fergekaien, fortsetter du rett frem, og like etter svinger du til venstre (se bilde). Litt oppi dalen vil du komme til privat vei, med bombetaling. Fortsett videre så langt du kommer. Parkering der veien ender i en rundkjøring.

Avstand fra Ålesund 41 km

Sti

Grusvei som går over i traktorvei, og til slutt vanlig sti frem mot Megardsstøylen. Hit er stien godt synlig. Stien går videre oppover fjellsiden i hovedsaklig lyng og steinur. Stien synlig det meste av turen, og merket med varder flere steder. Bildene viser hvor du skal gå når stien er utydelig.

Fra parkeringen følger du grusveien videre helt til du kommer opp til Megardsstøylen. Du kommer til en rød hytte på venstresiden, og en liten trebro på høyresiden. Gå litt videre og du kommer til noen gamle grunnmurer, hvor du ser skilt opp mot Skopphornet. Dette er forresten siste sted å fylle på vann. Videre skal du sikte deg under hammeren (se bilder), hvor du vil finne stien videre opp. Følg stien, og du skal svinge til venstre opp mot toppen av hammeren. Akkurat her blir stien litt utydelig igjen, men du skal ikke gå langt før du finner den på nytt. Du kommer etterpå til et område med steinur, hvor du skal gå rett opp. En liten varde ovenfor steinuren markerer hvor stien fortsetter. Vær forsiktig, her kan steinene være ganske løse. Stien fortsetter helt til du kommer til steinur i toppområdet, hvor det står varder som viser vei, men er du usikker, fortsetter du bare rett frem. Toppen finner du naturlig når du først har kommet til platået.