Melen

Turbeskrivelse til Melen/Fiksdalshornet (805) i Vestnes kommune, med start fra Reset i Vatnedalen/Nakkedalen. Dette er todelt fjell, hvor turen fra sør går i trygt og jevnt terreng helt til toppen, men fra toppen og videre mot nord, er det en relativt luftig egg. Et spennende sted å gå, spesielt om man liker det litt luftig!

805 moh.

Total lengde
5-6 km

Total tidsbruk
2-3 t.

Sko
Myr i starten, så anbefaler vanntette sko.

BLÅ/RØD - middels, evt. krevende og du går på eggen (mer info)

Turen opp langs ryggen i sør har ingen vanskelige partier. Det er steinur på slutten mot toppen, men man behøver ikke å støtte seg opp med hender. Luftig om man går videre mot nord etter toppen, og her kreves det også enkel klyving.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne. I Vatne sentrum kjører du rett frem mot Fiksdal, og følger videre på veien et godt stykke, frem til du ser Melen og en stor parkeringsplass på din høyre side.

Avstand fra Ålesund 45 km

Stien starter ved parkeringsplassen (nå også merket med "Stikk ut"-skilt)
Følg denne stien til du kommer til ei elv til venstre for deg. Her deler stien seg i to, hvor en går innover dalen, og den andre krysser elva videre opp mot Melen. Kryss elva hvor det det passer, og følg videre stien helt til toppen.

Ønsker du å gå langs eggen mot nord, så er det i all hovedsak tydelig sti helt frem. To steder så kan du gå ned på siden, eller rett frem om du tør. :)

Se også

Oterfjellet 728 moh. BLÅ
Rekdalshesten 778 moh. RØD

Alle turer alfabetisk

Langs eggen mot nord! :-)

Fortsett mot Fiksdal
Parkeringen. Melen ligger flott i bakgrunnen.

Starten på stien fra parkeringsplassen

Gå til venstre og kryss elven

Her kan du krysse elven. Stien fortsetter på andre siden

Eller kryss den litt lenger oppe

Mer synlig sti like der oppe!

Enkel steinur

Toppen
Fra toppen mot nord. Molde oppe til høyre
Blåskjerdingen
Vatnedalen og mot Ålesund (Skyene nærmer seg) :-)
Oterfjellet nærmest til venstre, og Frostadtinden til høyre.
Litt luftig
På vei ned igjen. Ser parkeringen i det fjerne.

Turbildene er tatt 15. mai 2013

1. Utrolig fin blogg! Jeg har, som mange andre, kastet meg på Stikk ut-bølgen, og bruker bloggen din som et supplement. Det er så god oversikt, og for meg som har en hofteskade er det greit å høre og se bilder av de forskjellige varierte løypene i terrenget. Det gjør at jeg kan danne meg en noenlunde formening om dette er noe jeg tør å prøve meg på. Dette har gitt mersmak og lyst til å prøve ut større fjell, og da sjekker jeg alltid bloggen din for å se om kan ta sjansen. Hittil har det gått bra! Jeg vært på bla Saksa og Frostatind - mye takket være bloggen din. Nå ser jeg at jeg jammen skal prøve på Skåla også. Så takk for en flott blogg! Mvh Sunnmøring

1. Takk så mye for det! :) Jeg liker selv å ha en formening om hvordan turene ser ut, og det var en av grunnene til at jeg begynte å beskrive turene på akkurat denne måten. Kjekt at du har godt nytte av det. :)