Hildrehesten fra Gjerset

Turbeskrivelse til Hildrehesten (740), også kalt bare Hesten. Den ligger i Haram kommune, og er ikke noen markert fjelltopp, men en lang fjellrygg med Hesten i sør, Hesteraua i midten og Hestehaudet lengst nord. Denne turen gikk fra Gjerset, forbi Urkedalsvatnet og opp til Hesten i sør, som er det høyeste punktet på hele fjellet, men bare noen meter i høydeforskjell til de andre stedene langs ryggen.

740 moh.

Total lengde
11 km

Total tidsbruk
3-4 t.

Sko
Etter eget ønske

RØD - krevende (mer info)

Turen opp til Hildrehesten er ikke vanskelig, men det aller siste stykket opp mot ryggen kan være tung, og sammen med total lengde, så graderes turen som middels.. Litt grov steinur et lite stykke, men denne var grei å gå på. Det er kun bratt ned når man ser ned fra selve toppen, men på turen er det ingen luftige eller utsatte områder.

Komme deg hit
Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du til krysset like utenfor Vatne. Du tar til venstre på 659 videre mot Brattvåg.  Følg videre til du tar av til venstre mot Søvik/Grytastranda. Ved det tredje krysset tar du av til høyre (se bilder). Følg denne veien til du ser plass for å parkere. Ikke plass til mer enn noen få biler her.

Avstand fra Ålesund 42 km

Sti
Grusvei store deler av turen, deretter opp i skog, over myr og over i lyng og på steinur. Det er lagt ut steiner i stien mange steder, slik du slipper å gå i våt sti. Ble ikke våt på beina på denne turen, men jeg hadde nok tatt på meg vanntette sko etter regnbyger. Grov steinur et lite stykke opp mot ryggen.

Fra parkeringen følger du grusveien et godt stykke opp på fjellet, helt til du skal gå ta til venstre opp mot Urkedalsvatnet. Følg bare stien videre opp, hvor du krysser elven, og litt opp på den andre siden følger du skiltet videre mot Hesten, og du vil snart kommer over skogen til vannet. Her er det skiltet til Tinden til høyre, men fortsett rett frem på venstresiden av en postkasse og en stor stein, og følg langs Urkedalsvatnet og over en liten demning. Herifra er stien merket med rødfarge hele veien til topps. Av alle turer jeg har tatt hittil, må dette være den best merkede stien. Selve toppen på 740 moh. er ikke synlig herfra, og stien går ikke rett opp på fjelletryggens sørligste punkt, men langs venstresiden, og så går den rett opp lenger fremme. Dette siste stykket er bratt og tungt, men uten noen klyving. Når du kommer helt opp på ryggen, vil den røde merkingen lede deg til høyre, men selve hovedtoppen ligger til venstre, og det er ikke den første høyden du kan se, for den må du over, men rett bak ser du den! :-) Her gikk vi bare rett frem, og fulgte ingen sti.

Se også

Tverrbotshornet 749 moh. RØD
Urfjellet fra Slyngstad 839 moh. RØD

Alle turer alfabetisk

Fra toppen mot Gamlemsveten. Fantastsk vær! :-)

Ta til venstre mot Søvik
Opp til høyre!
Parkering

Fra parkeringen er det bare følge veien opp
Her kan du se mot fjellryggen - du skal opp og litt lenger bak! :-)
Stien begynner opp mot Urkedalsvatnet

Oppe ved Urkedalsvatnet. Veldig flott sted! :-)
Over demningen. Siste sted å fylle opp vann!

Stien går langs siden

Opp mot ryggen
Godt merket
Gå til venstre mot hovedtoppen, eller til høyre for litt utsikt!
Du må først over denne haugen
Hovedtoppen
Fra toppen
Mot Brattvåg. Hellandshornet til høyre.

Hellandshornet, Storfjellet og Urfjellet
Fra toppen mot Sunnmørsalpene

På på vei ned, og det samme er solen.