Frostadtinden

Turbeskrivelse til Frostadtinden (807) fra Høgsætra. Flott tur som passer alle, og brukes også mye på vinter som skifjell. En alternativ rute er fra Reset, som ligger på fjellovergangen mellom Vatnedalen/Nakkedalen.

807 moh.

Lengde tur/retur

7,5 km

Tidsbruk tur/retur

2-3 t.

Sko

Anbefaler vanntette sko. En del myr og gjørme i starten.

BLÅ - middels (mer info)

Bom

Kr 30,-. Parkeringsplass også før bommen.

Turen opp til Frostadtinden er en fin tur som passer alle. Gradert som blå på grunn av antall høydemeter.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661. Følg skiltene videre mot Skodje, og mot slutten av sentrum er det skiltet til venstre mot Engesetdalen. Ta av her, og følg veien helt til du skal svinge til høyre mot Storsætra. Du kommer til slutt til en bom før privat vei, og også til en parkeringsplass. Følger du veien videre, vil du komme til et kryss hvor veien deler seg i to, og hvor du skal kjøre opp til venstre.

Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg. Følg veien til det står skiltet mot Engesetdalen, og deretter følger du til du skal svinge til venstre mot Storsætra. Her kommer du fra motsatt side enn om du kommer fra Skodje, men det er kortere når du kommer fra Ellingsøy.

Avstand fra Ålesund cirka 40 km

Fra parkeringsplassen går du ned mot den lille røde hytta, og følger stien videre helt til toppen. Ingen flere beskrivelser langs turen trengs, her finner man enkelt frem. Det høyeste punktet av fjellet ligger lenger øst enn toppvarden, men det er kun snakk om noen meter.

Se også

Meraftafjellet 576 moh. BLÅ

Alle turer alfabetisk

Fra toppen mot Ålesund. Flott utsikt! :-)

Avkjørsel når du kommer fra Skodje
Avkjørsel fra Vadset (Ellingsøy og Haram)