Blåskjerdingen

Turbeskrivelse til Blåskjerdingen (1069), høyeste fjell i Haram kommune. Fjellet er delt i to topper, hvor den nordlige toppen er 1069 moh., mens den sørlige toppen er 1061 moh. Den sørlige toppen kalles også for Skjerdingen. Denne ruten går fra Vatnedalen mot den sørlige toppen, og om du tør, kan du krysse over til nordtoppen! :-)

1061/1069 moh.

Total lengde
8,5 km

Total tidsbruk
3,5-4,5 t.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

Turen er middels tung, og passer best for voksne og ungdommer. Man trenger for det meste ikke å støtte seg opp med hendene, men steinene kan mange steder være ganske løse, så her får man trent balansen, og hastverk nytter ikke. Om man går videre til den høyeste toppen, blir denne delen av turen luftig og klyving er nødvendig.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne. I Vatne sentrum kjører du rett frem mot Fiksdal, og følger videre på veien et godt stykke. Parkeringen følger umiddelbart etter at du passerer en ferist.

Avstand fra Ålesund 42 km

Sti

Skogsvei, myr, lyng, grov steinur. En del av stien kan være ganske våt, selv om man mange steder her kan gå fra stein til stein. Anbefaler vanntette sko for å være sikker. Fra merking av sti begynner ved skogsveien er det merket hele veien til topps med rød farge og små varder.

Fra parkeringen krysser du veien, og følger på den andre siden rett opp skogsveien. Følg denne til du tar av skrått bak og opp til høyre på en skogsvei som er enda mer overgrodd. Obs! Ikke den første veien som kommer (se bilde). Opp i bakken her er det markert med rødt på venstresiden hvor stien begynner. Videre er stien ganske våt mange steder. Når du kommer til en varde, vil du kunne se det meste av ryggen opp mot toppen, og steinur følger ikke lenge etter. Etter at du har kommet over det bratteste partiet, vil stien flate ut og du er snart på toppen. Ønsker du å krysse over til nordtoppen, følger du mot sprekken. På denne turen passerte vi ikke, ettersom det var is og snø flere steder.

Se også

Tverrbotshornet 749 moh. RØD
Urfjellet fra Slyngstad 839 moh. RØD

Alle turer alfabetisk

Nordtoppen på 1069 moh sett fra sørtoppen på 1061 moh.

I Vatne sentrum fortsetter du mot Fiksdal

Stien begynner rett over veien - rett frem!
Skogsvei i starten
Ta til høyre her
Starten på markert sti
Kan være vått

Snart oppe ved den første varden
Ryggen synlig
Små varder her og der! :-)
Bratteste partiet

Nesten på toppen
Delt topp!
Fra toppen mot Ålesund
I retning mot Ørskogfjellet med hovedveien. Trolltinden og Ystetinden lengst til venstre.

Ruten over til nordtoppen
På vei ned igjen
Nede ved den første varden